O wynikach swoich badań informują holenderscy naukowcy na łamach pisma "Nature Cell Biology".

Od dawna wiadomo, że czynnik transkrypcyjny p53 jest ważnym białkiem supresorowym, czyli hamującym rozwój nowotworów. Inaktywacja tego białka prowadzi do rozwoju wielu rodzajów raka.

Ekspresja genu kodującego białko BRD7 jest często wyciszona w komórkach raka piersi, dotychczas nie było jednak wiadomo w jaki sposób białko BRD7 może wpływać na rozwój guzów.

Reuven Agami wraz z kolegami z Holenderskiego Instytutu Badań Raka w Amsterdamie wykazał, że BRD7 wiąże się do p53 i aktywuje je, przez co hamuje rozwój raka. Ponadto BRD7 wpływa również na strukturę chromatyny w miejscach położenia genów, których ekspresję reguluje p53 i umożliwia ich lepszą aktywację.

Jak zaobserwowali badacze, utrata BRD7 z ludzkich komórek hodowanych w laboratorium powoduje rozpoczęcie niekontrolowanych podziałów i transformację nowotworową komórek.

Naukowcy przebadali ponad 2000 próbek – wycinków raka sutka i odkryli, że do wyłączenia ekspresji BRD7 dochodzi tylko w przypadku nowotworów kontrolowanych przez białko p53, co potwierdza opisany przez nich mechanizm kontroli aktywności tego białka przez BRD7.