RELACJA

- Martwi mnie to, że nie szkolimy lekarzy, aby stali frontem do pacjenta. Zaniedbujemy również to co najważniejsze - powiązanie jakości z brandingiem - powiedział prof. Andrzej Bochenek, członek rady nadzorczej American Heart of Poland SA, podczas sesji "Marketing medyczny" na III Kongresie Wyzwań Zdrowotnych.

Prof. Bochenek przypominał, że przed "erą prof. Religi" właściwie nikt ze środowiska medycyny w Polsce nie udzielał się w taki sposób w mediach.

- Gdy przeprowadziliśmy pierwszy przeszczep serca, co do którego nie do końca byliśmy przekonani, że był udany, prof. Religa wezwał mnie i powiedział: musimy to ogłosić jako sukces. To był nasz wysiłek, myśmy pracowali nad tym przez pół roku i musimy całemu światu powiedzieć, że w Polsce robimy przeszczepy serca - wspominał kardiochirurg.

- Mówiłem, że nie powinniśmy tego robić, bo nie wiemy, czy ten pacjent przeżyje, a on, nie zapomnę tego nigdy, powiedział wtedy do mnie „wiesz, jak kura znosi jajko, to gdacze” - dodał.

Wskazał, że obecnie problemem nie jest kwestia samej reklamy, bo publiczny szpital nie wie czasami, jak przyjąć nadmiar pacjentów. Problem jest z tym, żeby dostać pieniądze, aby leczyć tych pacjentów, a nie, żeby tych pacjentów przyciągać do placówki.

- Nam chodzi o reklamę, która będzie połączona z jakością. My powinniśmy się reklamować tylko, jeżeli będziemy w stanie przedstawić i udowodnić swą jakość leczenia - przekonywał prof. Bochenek.

Kiedy udowadniamy swą jakość leczenia? Bardzo często przez tzw. marketing szeptany, tj. pacjent-pacjent. - Jeden dobrze obsłużony pacjent przynosi jednego pacjenta dodatkowo, jeden źle obsłużony pacjent odstrasza 10 innych. To jest zasada, którą każdy lekarz powinien zapamiętać - przypomniał kardiochirurg.

Jak zaznaczył, to jest problem braku kształcenia. Nikt nie mówi lekarzom, że za chwilę będą musieli dbać o pacjentów, bo powstanie rynek usług. - Medycyna jest jedną z bardziej kryzysogennych dziedzin, ale w mojej opinii szpitale generalnie nie mają strategii marketingowych i kryzysowych. Nikt w ogóle o tym nie myśli - ocenił z kolei Krystian Dudek, dyrektor Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu.

- Trzeba jednak chwalić się dobrymi rzeczami, budować rezerwę wizerunkową, bo nie ma kwestii, czy będzie kryzys, jest pytanie, kiedy będzie i z której strony przyjdzie - dodał.

Tymczasem w szpitalach często jest problemem nawet to, jakiego eksperta promować. Bo taki lekarz pracuje w kilku miejscach, za chwilę może odejść i tak naprawdę zrobi się reklamę innej placówce - skarżą się dyrektorzy. Zamiast promowania się ekspertami i ambasadorami marki kończy się na zrobieniu roll-upa.

Inny problem generuje pozytywna, ale czasami nieumiejętna, chęć reklamowania i wyróżniania się przez jakość. - Jeżeli mówimy o tego typu rzeczach jak certyfikaty czy referencyjność, to wyjdźmy na ulicę i zapytajmy Kowalskiego: ten szpital ma taki stopień referencyjności, co pan na to? Tak samo jak byśmy zapytali go: będą JOW-y, co to znaczy? To jest ten sam poziom abstrakcji - opisuje Krystian Dudek.

Ekspert przypomina, że lepiej zapamiętujemy emocje. Pacjent zapamięta, czy był miły lekarz, czy pani w recepcji uśmiechała się do niego itd.

- Nawet jeśli mamy super miejsca w rankingach i certyfikaty, to trzeba to opowiedzieć ludziom prostym językiem,  trzeba mieć odpowiednią narrację. Żyjemy w czasach, kiedy storytelling jest królem, jeżeli szpital nie ma  pacjentów, których historie zakończyły się happy endem, to nie będzie dobrze odbierany - podsumował.

Obszerna relacja z sesji w wypowiedziami wszystkich panelistów - już wkrótce w portalu rynekzdowia.pl (dział Konferencje).

W panelu uczestniczyli (kolejność alfabetyczna):
Prof. Andrzej Bochenek, członek Rady Nadzorczej, American Heart of Poland SA
Krystian Dudek, właściciel, Instytut Publico, prezes, Polskie Stowarzyszenie Public Relations, pełnomocnik ds PR, Wyższa Szkoła Humanitas
Iwona Dziedzic-Gawryś, PR Manager, ZnanyLekarz.pl
Sylwia Wądrzyk, p.o. dyrektora biura komunikacji społecznej, rzecznik prasowy, Narodowy Fundusz Zdrowia
Bartłomiej Wnuk, właściciel, Wnuk Consulting, rzecznik prasowy, Związek Szpitali Powiatowych Województwa Śląskiego
Jolanta Wołkowicz, kierownik, Dział Promocji, Górnośląskie Centrum Medyczne im. prof. Leszka Gieca w Katowicach
Moderator dyskusji: dr Michał Brzeziński, Zakład Zdrowia Publicznego i Medycyny Społecznej, Gdański Uniwersytet Medyczny

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH