RELACJA

Dr Google stał się ogromnym przełomem dla pacjentów. Wyszukiwarka dokonała zmiany siły relacji lekarz - pacjent. Była to prawdziwa rewolucja, ale z drugiej strony przyniosła ona też wiele zjawisk niekorzystnych - zauważali eksperci pytani czy leczy nas dzisiaj przysłowiowy dr Kowalski, czy może już dr Google.

- Nie uciekniemy od nowoczesnych narzędzi w medycynie. Nie możemy się bać dr Google, skoro pacjenci wykorzystują wiedzę dostępną w internecie i będą to robić w coraz szerszym zakresie. Oczywiście potrzebne są narzędzia wskazujące na to jaka wiedza jest warta uwagi, a która nie - uważa dr Piotr Buszman, wicedyrektor ds. badań przedklinicznych, kierownik pracowni doświadczalnej Centrum Badawczo-Rozwojowego American Heart of Poland.

Przypomina, że w coraz bardziej starzejącym się społeczeństwie, kiedy spotykamy się z coraz większą ilością chorób i coraz większą populacją, a liczba lekarzy wyraźnie nie wzrośnie, będziemy musieli się zmierzyć z różnymi ograniczeniami systemowymi.

- Dzięki nowoczesnym technologiom zyskamy możliwość zapewniania opieki tam gdzie jej nie będzie lub dostęp do niej okaże się utrudniony - podkreślał dr Buszman.

Podczas III Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (HCC - Health Challenges Congress, Katowice, 8-10 marca 2018 r.) eksperci starali się odpowiedzieć na tytułowe pytanie sesji: Dr Google, dr Watson czy dr Kowalski - kto nas będzie leczył w przyszłości?

Jak przekonywała Ewa Borek, prezes Fundacji My Pacjenci, dr Google stał się ogromnym przełomem dla pacjentów. - Wyszukiwarka dokonała zmiany siły relacji lekarz - pacjent. Lekarz przestał być jedynym dysponentem wiedzy medycznej. Pacjenci, w stu procentach w oparciu o wiedzę z internetu budują swoje kompetencje zdrowotne, a dr Google jest jest swego rodzaju narzędziem e-learningowym - uważa prezes Borek.

Jak przyznała, dr Google, choć otworzył przed pacjentem zasoby wiedzy medycznej, do tej pory dostępnej wyłącznie lekarzom i była to prawdziwa rewolucja, to z drugiej strony przyniosło to też wiele zjawisk niekorzystnych. Wynikało to z tego, że pacjenci nie byli w stanie odróżnić wiedzy wartościowej od tej pozbawionej wiedzy.

- Na szczęście i pacjenci, i lekarze zaczęli sobie z tym radzić - mówi Ewa Borek. - Tu paradoksalnie sprzymierzeńcem okazał się także globalny, internetowy gracz - Facebook. Umożliwił on pacjentom tworzenie nieformalnych grup, zainteresowanych obszarem wiedzy związanej z ich problemem zdrowotnych. Pacjenci sami zaczęli dochodzić do tego, które obszary wiedzy są właściwe – przekonywała prezes Borek.

Zgadzała się z nią jej Jolanta Czernicka- Siwecka, prezes zarządu, Fundacja Iskierka, podkreślając znaczenie Facebooka.

- W skali roku pada 1000 - 1200 rozpoznań choroby nowotworowej u dzieci. Na Facebooku mamy zarejestrowanych ponad tysiąc rodziców. I wiedza tam przekazywana jest naprawdę rzetelna i dogłębna. Wszystkie nowości są na bieżąco analizowane, łącznie z wiedzą z medycyny niekonwencjonalnej. To wszystko jest weryfikowane, publikowane są wyniki badań - mówiła prezes Czernicka- Siwecka

Jak przekonywał dr Maciej Hamankiewicz, prezes Naczelnej Rady Lekarskiej, jak w przypadku każdego narzędzia, wszystko zależy od jego umiejętnego wykorzystania dr Google. Może pomóc, ale i może zaszkodzić.

- Chciałbym zwrócić uwagę, że nasilające się ruchy antyszczepionkowe, skorzystały właśnie z takiego narzędzia jakim jest dr Goole i internet - zauważył.

Dodał: - Nie byłoby tylu przypadków śmierci z powodu niezaszczepienia w Niemczech, Włoszech czy Grecji gdyby nie pseudowiedza, która rozpanoszyła się w internecie. Jako lekarze musimy bardzo często walczyć z tą złą wiedzą z internetu, ale przyznać muszę, że rzeczywiście dzisiaj mamy do czynienia z zupełnie innymi pacjentami niż kilka lat temu. Dzisiaj pacjent przychodzi do lekarza często przygotowany a w związku z tym i lekarz musi być do rozmowy z pacjentem przygotowany bardziej niż kiedyś - mówił prezes Hamankiewicz.

***

Zaproszeni do udziału w sesji przyjęli (kolejność alfabetyczna):
Ewa Borek, prezes zarządu, Fundacja My Pacjenci
Piotr Buszman, wicedyrektor ds. badań przedklinicznych, kierownik pracowni doświadczalnej, Centrum Badawczo-Rozwojowe American Heart of Poland
Daniel Cieśla, Ośrodek Nauki, Szkolenia i Nowych Technologii Medycznych, Śląskie Centrum Chorób Serca w Zabrzu
Jolanta Czernicka-Siwecka, prezes zarządu, Fundacja Iskierka
Aleksandra Kurek, prezydent, IFMSA-Poland, Oddział Warszawa
Marcin Węgrzyniak, dyrektor, Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia
Mariusz Gąsior, kierownik, III Katedra i Oddział Kliniczny Kardiologii, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Śląskie Centrum Chorób Serca w Zabrzu
Maciej Hamankiewicz, prezes, Naczelna Rada Lekarska
Moderacja: Jacek Janik, dziennikarz, Rynek Zdrowia

Pełna relacja z sesji, z wypowiedziami wszystkich gości sesji, już wkrótce w portalu rynekzdrowia.pl i majowym wydaniu magazynu Rynek Zdrowia (nr 3/2018).

 


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.