RELACJA

Dr Google stał się ogromnym przełomem dla pacjentów. Wyszukiwarka dokonała zmiany siły relacji lekarz - pacjent. Była to prawdziwa rewolucja, ale z drugiej strony przyniosła ona też wiele zjawisk niekorzystnych - zauważali eksperci pytani czy leczy nas dzisiaj przysłowiowy dr Kowalski, czy może już dr Google.

- Nie uciekniemy od nowoczesnych narzędzi w medycynie. Nie możemy się bać dr Google, skoro pacjenci wykorzystują wiedzę dostępną w internecie i będą to robić w coraz szerszym zakresie. Oczywiście potrzebne są narzędzia wskazujące na to jaka wiedza jest warta uwagi, a która nie - uważa dr Piotr Buszman, wicedyrektor ds. badań przedklinicznych, kierownik pracowni doświadczalnej Centrum Badawczo-Rozwojowego American Heart of Poland.

Przypomina, że w coraz bardziej starzejącym się społeczeństwie, kiedy spotykamy się z coraz większą ilością chorób i coraz większą populacją, a liczba lekarzy wyraźnie nie wzrośnie, będziemy musieli się zmierzyć z różnymi ograniczeniami systemowymi.

- Dzięki nowoczesnym technologiom zyskamy możliwość zapewniania opieki tam gdzie jej nie będzie lub dostęp do niej okaże się utrudniony - podkreślał dr Buszman.

Podczas III Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (HCC - Health Challenges Congress, Katowice, 8-10 marca 2018 r.) eksperci starali się odpowiedzieć na tytułowe pytanie sesji: Dr Google, dr Watson czy dr Kowalski - kto nas będzie leczył w przyszłości?

Jak przekonywała Ewa Borek, prezes Fundacji My Pacjenci, dr Google stał się ogromnym przełomem dla pacjentów. - Wyszukiwarka dokonała zmiany siły relacji lekarz - pacjent. Lekarz przestał być jedynym dysponentem wiedzy medycznej. Pacjenci, w stu procentach w oparciu o wiedzę z internetu budują swoje kompetencje zdrowotne, a dr Google jest jest swego rodzaju narzędziem e-learningowym - uważa prezes Borek.

Jak przyznała, dr Google, choć otworzył przed pacjentem zasoby wiedzy medycznej, do tej pory dostępnej wyłącznie lekarzom i była to prawdziwa rewolucja, to z drugiej strony przyniosło to też wiele zjawisk niekorzystnych. Wynikało to z tego, że pacjenci nie byli w stanie odróżnić wiedzy wartościowej od tej pozbawionej wiedzy.

- Na szczęście i pacjenci, i lekarze zaczęli sobie z tym radzić - mówi Ewa Borek. - Tu paradoksalnie sprzymierzeńcem okazał się także globalny, internetowy gracz - Facebook. Umożliwił on pacjentom tworzenie nieformalnych grup, zainteresowanych obszarem wiedzy związanej z ich problemem zdrowotnych. Pacjenci sami zaczęli dochodzić do tego, które obszary wiedzy są właściwe – przekonywała prezes Borek.

Zgadzała się z nią jej Jolanta Czernicka- Siwecka, prezes zarządu, Fundacja Iskierka, podkreślając znaczenie Facebooka.

- W skali roku pada 1000 - 1200 rozpoznań choroby nowotworowej u dzieci. Na Facebooku mamy zarejestrowanych ponad tysiąc rodziców. I wiedza tam przekazywana jest naprawdę rzetelna i dogłębna. Wszystkie nowości są na bieżąco analizowane, łącznie z wiedzą z medycyny niekonwencjonalnej. To wszystko jest weryfikowane, publikowane są wyniki badań - mówiła prezes Czernicka- Siwecka

Jak przekonywał dr Maciej Hamankiewicz, prezes Naczelnej Rady Lekarskiej, jak w przypadku każdego narzędzia, wszystko zależy od jego umiejętnego wykorzystania dr Google. Może pomóc, ale i może zaszkodzić.

- Chciałbym zwrócić uwagę, że nasilające się ruchy antyszczepionkowe, skorzystały właśnie z takiego narzędzia jakim jest dr Goole i internet - zauważył.

Dodał: - Nie byłoby tylu przypadków śmierci z powodu niezaszczepienia w Niemczech, Włoszech czy Grecji gdyby nie pseudowiedza, która rozpanoszyła się w internecie. Jako lekarze musimy bardzo często walczyć z tą złą wiedzą z internetu, ale przyznać muszę, że rzeczywiście dzisiaj mamy do czynienia z zupełnie innymi pacjentami niż kilka lat temu. Dzisiaj pacjent przychodzi do lekarza często przygotowany a w związku z tym i lekarz musi być do rozmowy z pacjentem przygotowany bardziej niż kiedyś - mówił prezes Hamankiewicz.

***

Zaproszeni do udziału w sesji przyjęli (kolejność alfabetyczna):
Ewa Borek, prezes zarządu, Fundacja My Pacjenci
Piotr Buszman, wicedyrektor ds. badań przedklinicznych, kierownik pracowni doświadczalnej, Centrum Badawczo-Rozwojowe American Heart of Poland
Daniel Cieśla, Ośrodek Nauki, Szkolenia i Nowych Technologii Medycznych, Śląskie Centrum Chorób Serca w Zabrzu
Jolanta Czernicka-Siwecka, prezes zarządu, Fundacja Iskierka
Aleksandra Kurek, prezydent, IFMSA-Poland, Oddział Warszawa
Marcin Węgrzyniak, dyrektor, Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia
Mariusz Gąsior, kierownik, III Katedra i Oddział Kliniczny Kardiologii, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Śląskie Centrum Chorób Serca w Zabrzu
Maciej Hamankiewicz, prezes, Naczelna Rada Lekarska
Moderacja: Jacek Janik, dziennikarz, Rynek Zdrowia

Pełna relacja z sesji, z wypowiedziami wszystkich gości sesji, już wkrótce w portalu rynekzdrowia.pl i majowym wydaniu magazynu Rynek Zdrowia (nr 3/2018).

 

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH