Zakończono II etap budowy i modernizacji baz lotnictwa medycznego

Zakończono budowę ośmiu baz dla śmigłowców ratownictwa medycznego oraz zmodernizowano dwie placówki Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Inwestycje kosztowały prawie 68,3 mln zł, z czego 85 proc. to dotacja z Unii Europejskiej.

II etap projektu pn. "Budowa i remont oraz doposażenie baz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego" podsumowano w poniedziałek (20 października) w bazie LPR w Gdańsku.

W ramach I i II etapu tego przedsięwzięcia wybudowano nowe bazy HEMS (Helicopter Emergency Medical Service - Śmigłowcowa Służba Ratownictwa Medycznego) w Gdańsku, Kielcach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Suwałkach, Wrocławiu i Zielonej Górze. Wyremontowano zaś bazy w Białymstoku i Sanoku. Dodatkowo, powstała także Stacja Obsługi Technicznej w Szczecinie.

- Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w ostatnich latach absolutnie zmieniło swoje oblicze (...) Dziś nie jest niczym nadzwyczajnym, kiedy widzimy żółty śmigłowiec, który w akcjach ratunkowych podejmuje ludzi i dowozi do szpitala. To jest dziś norma, kiedyś to było jeszcze wielkie zdziwienie. Dziś możemy pomóc ludziom w najtrudniejszych warunkach i miejscach - powiedział wiceminister zdrowia Sławomir Neumann.

Ministerstwo zdrowia w 15 proc. współfinansowało projekt budowy i modernizacji baz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego Robert Gałązkowski podkreślił, że wiele baz HEMS (Helicopter Emergency Medical Service - Śmigłowcowa Służba Ratownictwa Medycznego) w Polsce powstało jeszcze w latach 50. i 60. ub. wieku i swoim wyglądem oraz wyposażeniem pozostawiały wiele do życzenia.

- Standard nowych baz tak naprawdę wprowadził Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w XXI wiek. Śmigłowiec w trudnych warunkach atmosferycznych może być przechowywany w hangarze i w momencie wezwania na specjalnej platformie wyjeżdża w ciągu minuty, a w trakcie kolejnych dwóch minut startuje do zdarzenia. Uniknęliśmy kontaktu z wilgocią, który wydłużał gotowość do lotu, ale też powodował częstsze usterki - wyjaśnił szef LPR.

Wcześniej, w starych warunkach śmigłowiec uzyskiwał gotowość do lotu w ciągu ok. 4-5 minut.

W nowych lub zmodernizowanych bazach zadbano też o spełniające wszelkie wymogi sanitarne pomieszczenia dla personelu operacyjnego i medycznego oraz magazyny.

- Jak przyjeżdżają do Polski ludzie z Austrii, Niemiec, Belgii, czy Norwegii - bo gościmy ich - mówią ”u was jest naprawdę nowocześnie, my już od was zaczynamy odstawać”. Kiedyś mówiliśmy: to Zachód, dziś Polska jest Zachodem - podkreślił Gałązkowski

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH