Wymiana floty LPR zakończona, teraz trzeba zbudować więcej lądowisk

Zakończyła się wymiana floty Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, która trwała niespełna trzy lata. Do wszystkich siedemnastu baz trafiły nowoczesne śmigłowce Eurocopter EC 135, a do ośrodka szkoleniowego symulator lotu.

Przed krajowym lotnictwem sanitarnym otworzył się nowy rozdział, polska sprzętowa baza lotnicza stała się jedną z najnowocześniejszych w Europie.

Ostatnią z zakupionych nowoczesnych maszyn wdrożono do służby w bazie w Olsztynie. Tym samym śmigłowiec Mi-2, po odbyciu ostatniego lotu ratowniczego, odszedł na emeryturę. Obecnie we wszystkich bazach SP ZOZ LPR osiągnięto jednakowy standard wyposażenia.

- Nowe śmigłowce otwierają przed załogami nowe możliwości. Są szybsze, bardziej ekonomiczne i łatwiej nimi wylądować w przypadkowym terenie. Ponadto można nimi transportować pacjentów po zmroku,  w przeciwieństwie do śmigłowców Mi-2 - mówi portalowi rynekzdrowia.pl Robert Gałązkowski, dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Proces wymiany floty zapoczątkowało w 2005 roku przyjęcie przez Sejm ustawy, na mocy której minister zdrowia mógł kupić dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego 23 nowoczesne śmigłowce i symulator lotów. Jednak przez trzy lata inwestycja nie ruszyła z miejsca. Dopiero w 2008 roku  Ministerstwo Zdrowia podpisało umowę z firmą Eurocopter na dostawę śmigłowców i symulatora lotu dla SP ZOZ LPR.

Konsultowali projekt
Dyrektor LPR Robert Gałązkowski zaznaczył, że pracownicy lotniczego pogotowia konsultowali z producentem projekt kabiny medycznej.

- Ta współpraca zaowocowała przygotowaniem unikatowego modelu, całkowicie odpowiadającego potrzebom latających ratowników - podkreślił dyrektor LPR.

Pierwszy śmigłowiec przyleciał na warszawskie lotnisko Babice we wrześniu 2009 roku, ostatni - do olsztyńskiej bazy - 26 kwietnia 2011 roku. W sumie w bazach LPR znajdują się obecnie 23 maszyny typu EC 135. Wszystkie spełniają wysokie wymagania międzynarodowych norm bezpieczeństwa obowiązujące w lotniczych służbach medycznych.

- Te maszyny cechuje wszechstronność i zdolność do wykonywania lotów w trudnych warunkach meteorologicznych, a także w nocy. W połączeniu z ich udowodnioną sprawnością i parametrami technicznymi sprawia to, że są doskonałe do zastosowania w misjach ratownictwa medycznego - zaznacza szef LPR.

Szkolenia na symulatorze
Jeszcze przed rozpoczęciem dostaw Eurocopterów rozpoczęły się szkolenia pilotów i mechaników. Opracowany został też szczegółowy program szkolenia doskonalącego dla załóg, warunkujący wdrożenie śmigłowców do operacji HEMS (ang. Helicopter Emergency Medical Service).

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH