Strzelce Opolskie: chcą zdobyć pieniądze na lądowisko dla śmigłowców Przyszpitalne lądowisko dla śmigłowców LPR. Fot. archiwum (zdj. ilustracyjne)

Przy Szpitalu Powiatowym im. Prałata J.Glowatzkiego w Strzelcach Opolskich, w którym funkcjonuje szpitalny oddział ratunkowy ma powstać lądowisko śmigłowców ratunkowych. Inwestycja ma zostać zakończona najpóźniej do 2019 r.

Lądowisko powstanie na 38-arowej działce, która należała do straży pożarnej. Teraz na mocy decyzji wojewody działka trafiła pod zarząd Starostwa Powiatowego w Strzelcach Opolskich. B

Lądowisko umożliwi przyjęcie śmigłowca przez całą dobę. Karetka dojedzie z lądowiska do szpitala nawet w dwie minuty (ustawa mówi, że czas dojazdu nie może przekraczać 6 minut).

Wniosek o sfinansowanie przedsięwzięcia skierowano do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Rozstrzygnięcie konkursu spodziewane jest w kwietniu.

W Polsce sieć przyszpitalnych lądowisk jest konsekwentnie rozwijana. Jeszcze w 2008 r. istniało zaledwie kilka lądowisk przyszpitalnych spełniających współczesne standardy, wpisanych do rejestru.

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w swojej dokumentacji posiada dzisiaj 239 lądowisk przyszpitalnych z czego 157 jest dostępnych całodobowo. - Dzięki środkom unijnym, zaangażowaniu dyrektorów szpitali, samorządów udało się stworzyć realną sieć lądowisk przyszpitalnych - mówił nam Robert Gałązkowski, dyrektor LPR.

W wywiadzie udzielonym Rynkowi Zdrowia w grudniu 2016 r. dyrektor Gałązkowski był przez nas pytany o koszty utrzymania lądowisk przyszpitalnych. - Neguję informacje o wysokich kosztach utrzymania lądowisk. Zwróciliśmy się z oficjalnym zapytaniem do dyrektorów szpitali o roczne koszty utrzymania lądowisk. Te koszty, w zależności od tego czy jest to lądowisko naziemne czy wyniesione, kształtują się od kilkunastu do 25-30 tysięcy złotych - powiedział nam dyrektor LPR.

Przyznał natomiast, że droższe w eksploatacji może natomiast okazać się lądowisko z podgrzewaną płytą.

Dodatkowe koszty generuje np. konieczność naprawienia nawierzchni płyty lotniska. Co rok - 2 lata trzeba sprawdzić właściwe działanie świateł naprowadzających, pokazujących ścieżkę podejścia. Taka kalibracja i przegląd świateł kosztuje od kilkuset złotych do ponad 1 tys. zł i za to musi zapłacić szpital, który jest właścicielem lądowiska.

Zdaniem dyr. Gałązkowskiego szpitale posiadające lądowiska nie powinny obawiać się kosztów transportów międzyszpitalnych. 

- Szpital praktycznie płaci za samo paliwo dla śmigłowca, bo koszt gotowości LPR, zarówno w przypadku lotów do zdarzeń jak i transportów międzyszpitalnych ponosi minister zdrowia. Uważam, że wydatek kilkuset złotych za transport śmigłowcem do innego szpitala vs koszt wykorzystania karetki transportowej wyposażonej jak specjalistyczna, to koszty porównywalne - mówił nam szef LPR.

Więcej: www.nto.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH