LPR: teraz czas na modernizację baz HEMS

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe planuje remont lub budowę dziesięciu baz w całej Polsce. Pierwsze prace mają ruszyć wiosną przyszłego roku. Na budowę i remont dziesięciu baz LPR otrzymało blisko 68 milionów złotych.

Baza LPR w Białymstoku zostanie zmodernizowana w pierwszym etapie. W planach jest wymiana okien oraz odnowa pomieszczeń socjalnych. Przed hangarem zbudowana zostanie nowa płyta, a istniejąca będzie przebudowana. Remont przejdzie też stacja paliw.

– Baza w Białymstoku nie jest w tak złym stanie, żeby budować nową. Przejdzie jedynie zabiegi kosmetyczne – tłumaczy w Kurierze Porannym Justyna Sochacka, rzeczniczka prasowa Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Z baz LPR startuje już kilkanaście nowoczesnych śmigłowców Eurocpoter. Dostawy nowych śmigłowców dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego to wynik umowy między Ministerstwem Zdrowia i firmą Eurocopter. Przypomnijmy, że zgodnie z porozumieniem do Polski trafią 23 śmigłowce.

W porównaniu z dotychczasowymi śmigłowcami pogotowia (Mi-2) Eurocoptery są dużo szybsze, mogą latać w nocy i w trudnych warunkach atmosferycznych. Dzięki temu pomoc znacznie szybciej dotrze do pacjentów.

Jak powiedział dyrektor LPR Robert Gałązkowski, nowy sprzęt daje możliwość wykonywania operacji w nocy, ale zanim rozpocznie się ten etap, członkowie załóg muszą perfekcyjnie opanować maszyny. Według rzeczniczki LPR Justyny Sochackiej rozpoczęcie nocnych lotów będzie możliwe za dwa lata. 

Śmigłowcową Służbę Ratownictwa Medycznego (HEMS – ang. Helicopter Emergency Medical Service) utworzono w 2001 roku. Przy jej tworzeniu wykorzystano światowe doświadczenia w ratowaniu ofiar wypadków. Dążono do realizowania przy wykorzystaniu transportu powietrznego zasady ,,złotej godziny”, w ciągu której poszkodowany powinien uzyskć fachową pomoc medyczną we właściwym szpitalu.

W efekcie tych zmian wprowadzono jednakową gotowość do startu – do 4 minut. Każdy zespół składał się z pilota, lekarza i ratownika medycznego/pielęgniarza. Śmigłowce zaczęły lądować w terenie przygodnym na miejscu wypadków drogowch.

– Miniona dekada przyniosła w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym wiele pozytywnych zmian. Poza ujednoliceniem standardów sprzętowych, medycznych, zatrudniania personelu jednostka rozwinęła się także pod względem liczby baz – podsumowuje dyrektor Gałązkowski.

Od 2009 roku wysłużone maszyny zaczęły być zastępowane przez nowoczesne śmigłowce EC 135. Są one w stanie dolecieć do miejsca wypadku oddalonego od 80 do 90 km w zależności od wiatru w czasie do 23 minut. Po wprowadzeniu do wszystkich baz nowe maszyny obejmą swoim zasięgiem ponad 90 proc. obszaru Polski. 

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH