LPR: teraz czas na modernizację baz HEMS

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe planuje remont lub budowę dziesięciu baz w całej Polsce. Pierwsze prace mają ruszyć wiosną przyszłego roku. Na budowę i remont dziesięciu baz LPR otrzymało blisko 68 milionów złotych.

Baza LPR w Białymstoku zostanie zmodernizowana w pierwszym etapie. W planach jest wymiana okien oraz odnowa pomieszczeń socjalnych. Przed hangarem zbudowana zostanie nowa płyta, a istniejąca będzie przebudowana. Remont przejdzie też stacja paliw.

– Baza w Białymstoku nie jest w tak złym stanie, żeby budować nową. Przejdzie jedynie zabiegi kosmetyczne – tłumaczy w Kurierze Porannym Justyna Sochacka, rzeczniczka prasowa Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Z baz LPR startuje już kilkanaście nowoczesnych śmigłowców Eurocpoter. Dostawy nowych śmigłowców dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego to wynik umowy między Ministerstwem Zdrowia i firmą Eurocopter. Przypomnijmy, że zgodnie z porozumieniem do Polski trafią 23 śmigłowce.

W porównaniu z dotychczasowymi śmigłowcami pogotowia (Mi-2) Eurocoptery są dużo szybsze, mogą latać w nocy i w trudnych warunkach atmosferycznych. Dzięki temu pomoc znacznie szybciej dotrze do pacjentów.

Jak powiedział dyrektor LPR Robert Gałązkowski, nowy sprzęt daje możliwość wykonywania operacji w nocy, ale zanim rozpocznie się ten etap, członkowie załóg muszą perfekcyjnie opanować maszyny. Według rzeczniczki LPR Justyny Sochackiej rozpoczęcie nocnych lotów będzie możliwe za dwa lata. 

Śmigłowcową Służbę Ratownictwa Medycznego (HEMS – ang. Helicopter Emergency Medical Service) utworzono w 2001 roku. Przy jej tworzeniu wykorzystano światowe doświadczenia w ratowaniu ofiar wypadków. Dążono do realizowania przy wykorzystaniu transportu powietrznego zasady ,,złotej godziny”, w ciągu której poszkodowany powinien uzyskć fachową pomoc medyczną we właściwym szpitalu.

W efekcie tych zmian wprowadzono jednakową gotowość do startu – do 4 minut. Każdy zespół składał się z pilota, lekarza i ratownika medycznego/pielęgniarza. Śmigłowce zaczęły lądować w terenie przygodnym na miejscu wypadków drogowch.

– Miniona dekada przyniosła w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym wiele pozytywnych zmian. Poza ujednoliceniem standardów sprzętowych, medycznych, zatrudniania personelu jednostka rozwinęła się także pod względem liczby baz – podsumowuje dyrektor Gałązkowski.

Od 2009 roku wysłużone maszyny zaczęły być zastępowane przez nowoczesne śmigłowce EC 135. Są one w stanie dolecieć do miejsca wypadku oddalonego od 80 do 90 km w zależności od wiatru w czasie do 23 minut. Po wprowadzeniu do wszystkich baz nowe maszyny obejmą swoim zasięgiem ponad 90 proc. obszaru Polski. 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH