Inwestycje: mądrze kupować, aby szpitali nie rujnować

Jak kupować aparaturę i wyposażenie dla szpitali możliwie najlepszej jakości, a zarazem nie przepłacać? Sposobów jest wiele. Jedni łączą się w grupy zakupowe i liczą, że większa skala zakupów obniży cenę, inni próbują samodzielnie szukać dostawców, jeszcze inni na zakupy wyprawiają się za granicę.

To ostatnie rozwiązanie (niezbyt jeszcze popularne) przetestował dyrektor Szpitala MSW w Łodzi Robert Starzec. Jego doświadczenia są interesujące. Zaobserwował np., że wiele części zamiennych w Polsce jest dużo droższych niż za granicą.

- Szukanie zagranicznych dostawców przynosi czasem zaskakujące rezultaty - mówi Robert Starzec i opowiada, że kiedy kupił zagranicą pewną część do urządzenia i organizował już jej transport do szpitala, odezwało się polskie przedstawicielstwo koncernu i zadeklarowało natychmiastowe obniżenie ceny, byle tylko wycofał się z zakupów w innym kraju.

Zagranica bywa tańsza
Dyrektor uważa, że nie należy obawiać się zagranicznych zakupów. Problemu nie stanowi to, że jeśli dojdzie do awarii kupionego poza krajem urządzenia, to nie będzie można jej usunąć.

Powołuje się na rozmowę z dyrektorem handlowym na Europę jednej z dużych firm, który zapewniał go, że jeśli zakup dokonywany jest w dowolnym oddziale europejskim jego firmy, to zgodnie z europejskim prawem, jej polski oddział musi zrealizować wszystkie warunki wynikające z gwarancji. - To nie tylko deklaracja. Myśmy skorzystali z tego prawa - zaznacza.

Podkreśla przy tym, że gwarancja realnie chroni nabywcę, ale gdy się skończy, zaczynają się prawdziwe wydatki związane z serwisowaniem. - Prowadziłem kiedyś rozmowy na ten temat z dużym koncernem i poprosiłem o przedstawienie kalkulacji. Okazało się, że za serwisowanie biorą tak duże kwoty, że to się w głowie nie mieści. Pakiet serwisowy po gwarancji jest bardzo drogi.

Odchodzenie od ceny jako głównego i rozstrzygającego kryterium zakupu, przewidziane w znowelizowanej w ubiegłym roku ustawie Prawo zamówień publicznych, pozwoli szpitalom na większą swobodę w wyborze oferenta - nie tylko tego, który oferuje najniższą cenę.

Jest szansa, że zmiany - sprzyjając odchodzeniu od dominującej roli ceny w postępowaniach przetargowych - tym samym przyczynią się do podnoszenia jakości usług i poziomu bezpieczeństwa zarówno szpitali, jak i pacjentów.

Jakość kosztuje, cena nie obliguje
Dyrektor Starzec pozytywnie wypowiada się o nowelizacji. - W tym roku nie robiliśmy dużych zakupów, więc trudno jeszcze oceniać praktyczne znaczenie znowelizowanych przepisów. Ale dobrze, że cena nie jest już czynnikiem decydującym - podkreśla i wyjaśnia, że w medycynie jakość aparatury i narzędzi jest bardzo ważna.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.