Humanizacja architektury szpitalnej korzystna dla pacjenta i budżetu NFZ Humanizacja architektury szpitalnej. Na zdjęciu projekt Ośrodka Radioterapii w Pile. Fot. materiały prasowe

Architekci coraz częściej zwracają uwagę na potrzebę humanizacji architektury szpitalnej w Polsce. Przypominają, że odpowiednie warunki socjalne mają znaczący wpływ na proces leczenia osób hospitalizowanych.

Wskazują, że - jak udowodniono w Stanach Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii - skracają one czas leczenia oraz ilość przyjmowanych leków o ponad 20 proc. Nie jest to zatem kwestia wyłącznie godności i praw pacjenta, ale także pewnej synergii: im lepiej chory czuje się w obiekcie szpitalnym, tym mniej kosztuje jego leczenie.

Dlatego ruszyła kampania społeczna „3 metry dla pacjenta”, w ramach której opracowane zostały trzy postulaty: dialogu - poprzez wprowadzenie obowiązku przeprowadzania konsultacji społecznych, edukacji - poprzez wspólne działania architektów na rzecz podnoszenia świadomości interesariuszy i pacjentów w kwestii humanizacji architektury szpitalnej oraz dążenia do zmian w prawie zamówień publicznych z uwzględnieniem aspektu humanizacji architektury szpitalnej.

Można inaczej
Dr inż. arch. Michał Grzymała-Kazłowski, właściciel warszawskiej firmy projektowej Archimed, jedyny w Polsce architekt posiadający specjalizację Master of Engineering in Hospital Management przypomniał, że obowiązujące przed laty standardy projektowania sankcjonowały całkowity prymat medycyny nad człowiekiem. Problem w tym, że chorzy przebywający w lecznicach, w których dbano przede wszystkim o optymalizację przestrzeni w zakresie higieny, popadali w depresję i stany lękowe.

W latach 70. ub. wieku szkocki lekarz zauważył, że istnieją miejsca, w których ludzie zdrowieją szybciej niż w innych, co jest nie tylko korzystniejsze dla nich samych, ale przy okazji znacznie tańsze. Zaczął badać tę kwestię, a multidyscyplinarna wiedza specjalistów z różnych dziedzin doprowadziła z czasem do powstania kierunku healing environment (środowisko wspomagające procesy terapeutyczne).

- Fakt, iż przestrzeń otaczająca pacjenta podczas jego pobytu w szpitalu ma wpływ na jego kondycję fizyczną i psychiczną z wielkim trudem przebija się w Polsce do świadomości - mówi dr inż arch. Anna Malicka, właścicielka Pracowni Architektura i Budownictwo Aribud z Poznania, propagatorka akcji „3 metry dla zdrowia pacjenta”.

Duże korzyści, mały koszt
- Istnieje wiele elementów, obecnie zupełnie niedocenianych, które można poprawić w polskich szpitalach. W dodatku niewielkim kosztem. Np. pokój dzienny na oddziale, w którym w czasie wolnym od badań chorzy mogą poczytać, obejrzeć telewizję, czy zwyczajnie porozmawiać. Takie chwile pomagają się odstresować i choć na moment zapomnieć o chorobie - dodaje.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.