Centra pod wynajem dla sektora medycznego. Czy takie inwestycje mają przyszłość?

W połowie 2013 r. w Łodzi ma powstać sześciopiętrowy budynek z powierzchniami pod wynajem dla sektora medycznego. - Będzie oferował dostęp do wielu specjalistów i świadczeń medycznych, a jednocześnie usługi towarzyszące, m.in. opiekę nad dzieckiem na czas wizyty u lekarza, gastronomię - wszystko w jednym miejscu - zapowiada przedstawiciel dewelopera.

White Medical Center ma stać się miejscem, które - według tych zapowiedzi - będzie można porównać do wysokiej klasy centrum handlowego.

Wśród podmiotów, które zgłaszają zainteresowanie wynajmem powierzchni w WCM są specjaliści sami prowadzący gabinety, ale i duże firmy medyczne, które chciałby w takim budynku umieścić swoje centra. Czynsz ma wynosić, takie są dzisiejsze przewidywania, od 14 euro za m kw. za miesiąc.

Zarówno jednych, jak i drugich ma przyciągnąć nie tylko sam pomysł, ale przede wszystkim względy praktyczne i brak biurokracji.

- Chodzi o kwestie spełnienia wymogów sanitarnych, załatwienie wszelkich fomalności związanych z uzyskaniem decyzji sanitarnej i wpisu do rejestru, zapewnienie miejsc parkingowych dla pacjentów, ochronę budynku. Nawet, jeśli będzie takie zapotrzebowanie, zapewnienie pomocy w wyposażeniu gabinetów w sprzęt medyczny - mówi mecenas Michał Modro, przedstawiciel dewelopera.

Wynajęta powierzchnia będzie przygotowana pod potrzeby najemcy. Lekarz wchodzi i może leczyć - przekonuje.

Bo liczy się kompleksowość
Łódzkie centrum medyczne, to pierwsza tego typu inwestycja firmy ANG Poland. Kolejne powstaną najprawdopodobniej w Krakowie i Wrocławiu. Idea  tworzenia centrów dla usług medycznych pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, skąd przeniosła się  do Europy Zachodniej.

- W Polsce firma też dostrzegła potencjał. To wynika m.in. z tego jak zmienił się i wciąż zmienia styl życia Polaków. Mamy dużo obowiązków, mało czasu, ale chcemy dbać o zdrowie, bo to dla nas bardzo ważne. I tak jak wybieramy centra handlowe, żeby pod jednym dachem zrobić wszystkie potrzebne zakupy, tak będziemy wybierać centra medyczne, które będą nam w stanie zaoferować kompleksowe usługi medyczne: od POZ, diagnostykę, przez stomatologa, okulistę, po rehabilitanta, chirurgię dnia jednego, a nawet leczenie szpitalne - rozwija wizję mecenas.

Uważa, że na łódzkim rynku medycznym, inwestycja taka jak WMC ma okazję dobrze się sprawdzić. Ten rynek charakteryzuje spore rozproszenie, brak nowoczesnych centrów medycznych. Z drugiej strony, Łódź jest atrakcyjna ze względu na bliskość Warszawy.

Czy oznacza, to że z dużych miast będą powoli znikać pojedyncze gabinety, niewielkie poradnie, usytuowane w prywatnych domach, na osiedlach i zastępować je będą centra medyczne?

Marek Nowak, dyrektor Regionalnego Szpitala Specjalistycznego w Grudziądzu, sądzi, że polskiej ochronie zdrowia do tego jeszcze daleko. W szpitalu, któremu szefuje, działa prawie 50 oddziałów, POZ, szeroka diagnostyka, apteka, dobrze rozwinięta gastronomia. Jak wskazuje, najprawdopodobniej łódzkiemu inwestorowi najtrudniej będzie uzyskać właśnie wszechstronność usług.

Coś dla bogatych?
- Inwestor z pewnością zrobił analizę rynku, ale co innego analiza rynku, a co innego zagospodarowanie tak dużego budynku. W przypadku sześciokondygnacyjnego gmachu, siłą mogą być duzi najemcy np. oddziały szpitala. Pytanie, czy tacy się znajdą, a jeśli nie, to czy uda się w jednym miejscu zwołać wszystkich specjalistów - zastanawia się Marek Nowak.

Uważa, że lekarze bazują dziś na gabinetach, które są tanimi. Gabinet musi mieć co najmniej 30 m kw, więc cena zaproponowana przez inwestora - w jego opinii - może być nawet osiągalna przez jednoosobowe gabinety specjalistów, ale trzeba wziąć uwagę jeszcze inne elementy.

- Choćby przyzwyczajenia. Jeśli gabinet jest usytuowany na jakimś osiedlu, w danej dzielnicy i tam ma renomę, to lekarz nie będzie go przenosił do nowego miejsca. Kolejna rzecz to zgrupowanie kilku specjalistów w tej samej dziedzinie np. trzech laryngologów w jednym miejscu. Nikt w medycynie nie lubi konkurencji. Z drugiej strony, jeśli placówka chce oferować kompleksowy dostęp do usług medycznych, to musi zgromadzić i wielu różnych specjalistów, i różnorodną diagnostykę, gabinety zabiegowe itd. - wylicza dyrektor grudziądzkiego szpitala.

Jest też zdania, że łódzka inwestycja to pomysł raczej dla bogatych społeczeństw i bogatych miast, a w jego opinii - Łódź do takich raczej nie należy. Wskazuje, że w jego regionie powstała podobna inicjatywa. Liczono na 10-12 specjalizacji - są cztery i apteka.

Remigiusz Cichocki, generalny przedstawiciel firmy Cadolto, budującej szpitale modułowe, wskazuje, że obecnie obowiązującym kierunkiem jest raczej „szycie” obiektów medycznych na miarę niż stawianie ich i szukanie świadczeniodawców czy świadczeń by je zapełnić.

Strzał w dziesiątkę, albo...
Jako przykład podaje, Dzienne Ursynowskie Centrum Zabiegowe, które firma Cadolto wybudowała w cztery miesiące na zamówienie SP ZOZ Warszawa-Ursynów. Pod koniec lipca br. rozpoczął się montaż 31 gotowych modułów przywiezionych z Niemiec, na początku sierpnia obiekt był przygotowany do prac wykończeniowych. Pierwszych pacjentów szpital dnia jednego przyjął już w listopadzie. Realizuje kontrakt z NFZ, wykonując zabiegi m.in. z zakresu chirurgii ogólnej, onkologicznej i naczyniowej, ortopedii, urologii, okulistyki.

-  Budowa na Urysnowie, jak i inne polskie nasze inwestycje były inwestycji skrojonymi na miarę, pod konkretne biznesplany i potrzeby świadczeniodawców. To jest obowiązujący obecnie kierunek. W centrum handlowym powierzchnię wynająć może każdy sklep, a wśród najemców może być wiele sklepów tylko z odzieżą, ale szpital, klinikę czy inny duży obiekt medyczny musi cechować pewna wszechstronność. Szpital jest też tworzony na miarę konkretnego zapotrzebowania: liczby mieszkańców, świadczeń, konkurencji - mówi Remigiusz Cichocki.

W jego opinii, polski rynek zdrowia jest obecnie w takim momencie rozwoju, że tak innowacyjne podejście do biznesu medycznego jak łódzka inwestycja, może okazać się albo strzałem w dziesiątkę, albo niemałym problemem dla inwestora.

- Wiele podmiotów medycznych wciąż musi opierać się na głównym płatniku jakim jest NFZ. Z drugiej strony prywatne usługi medyczne wciąż są na pewnym etapie rozwoju. W takim centrum będą one z pewnością przemieszane, nie wiadomo też jakiego rodzaju świadczeniodawcy zdecydują się na taką siedzibę. Trudno prorokować, czy pomysł okaże się trafiony - uważa Cichocki.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.