FINANSE SZPITALI

Przerost zatrudnienia i kosztów w polskich szpitalach

Niemal wszystkie szpitale kontrolowane przez niezależnych audytorów mają zbyt wysokie koszty działalności oraz sięgający 20 proc. przerost zatrudnienia. Jednocześnie placówki te często wykorzystują jedynie dwie trzecie swojego potencjału - oceniają audytorzy.

Audyty w szpitalach z reguły przeprowadzane są na wniosek ich organów założycielskich, czyli przede wszystkim samorządów. Raport z takich kontroli opublikowała katowicka firma konsultingowa Grupa Gumułka, której eksperci kontrolowali szpitale w całej Polsce. Audytorzy stwierdzili, że w prawie każdym audytowanym podmiocie było nadmierne zatrudnienie, głównie wśród pracowników niemedycznych. Dotyczyło to najczęściej personelu administracyjnego i technicznego szpitala, a na niektórych oddziałach także średniego personelu medycznego.

W ocenie ekspertów jest to efekt obowiązującego w służbie zdrowia przez lata - do momentu wprowadzenia kas chorych - systemu finansowania budżetowego, gdzie pieniądze przydzielano na zatrudnienie pracowników według planu tzw. etatów kalkulacyjnych. Brak kontroli i analizy ich wykorzystania doprowadził do wyraźnego przerostu zatrudnienia, szacowanego nawet do 20 proc. To powoduje znaczne obciążenie wyniku finansowego szpitali i pogarsza ich konkurencyjność wobec stale powiększającego się prywatnego rynku usług medycznych.

Wskaźnik wykorzystania łóżek w większości audytowanych placówek oscylował w granicach 60-75 proc., co w wielu przypadkach świadczy o niewykorzystanym potencjale. Eksperci Grupy Gumułka przyznają jednak, że często zarządcom szpitali wiąże ręce zbyt niski kontrakt z NFZ - nie pozwala na przyjęcie większej liczby pacjentów. Ponadto lecznice mają trudności z wyegzekwowaniem środków za nadwykonania.

Wśród głównych przyczyn problemów finansowych szpitali, oprócz nadmiernych kosztów i zatrudnienia, eksperci wymieniają także monopol Narodowego Funduszu Zdrowia jako płatnika za usługi medyczne. W większości audytowanych szpitali około 95 proc. przychodów pochodzi z kontraktu NFZ.

Wysokość kontraktów z roku na rok ulega wyłącznie niewielkim wahaniom, jednak ze względu na presję płacową zauważalny jest coroczny wzrost wynagrodzeń pracowników, nawet do 5 proc. Wzrost wynagrodzeń przy porównywalnych przychodach to - zdaniem audytorów - jedna z głównych przyczyn problemów placówek medycznych.

Eksperci radzą rozwijanie usług w zależności od perspektyw współpracy z NFZ i potrzeb regionalnego rynku. Wskazują, że należy szukać przychodów z innych źródeł oraz możliwości finansowania inwestycji. Radzą outsourcing jako jedno z rozwiązań zmniejszających koszty.

- Warunkiem jest jednak fachowe przeprowadzenie procesu wyboru wykonawcy, ale też dostępność określonej liczby podmiotów zainteresowanych przetargiem na lokalnym lub regionalnym rynku - uważa Jarosław Piotrowski, wiceprezes Grupy Gumułka.

Według danych grupy, w ubiegłym roku zobowiązania szpitali publicznych wzrosły do ponad 10 mld zł. Dyrektorzy zadłużonych szpitali tłumaczą z reguły ich sytuację zbyt niskim kontraktem z NFZ. Wskazują, że trudno wyegzekwować od Funduszu pieniądze za wykonane już procedury. Zwracają też uwagę na wysokie koszty płac - w ostatnich latach personel medyczny różnego szczebla wywalczył znaczące podwyżki.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.