Zarządzanie jakością w ochronie zdrowia: są już gotowe rozwiązania Janusz Grabka, prezes zarządu TÜV Rheinland; FOT. Materiały prasowe

Ostatnio otrzymujemy coraz więcej zapytań od jednostek ochrony zdrowia dotyczących certyfikacji systemu przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym - mówi Janusz Grabka, prezes zarządu TÜV Rheinland.

Rynek Zdrowia: - Zakończyły się konsultacje założeń do projektu ustawy o jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwie pacjenta. Jakie ten projekt stwarza szanse na lepsze premiowanie przez publicznego płatnika dobrego zarządzania jakością w placówkach medycznych?
Janusz Grabka, prezes TÜV Rheinland: - Projekt założeń do ustawy o jakości w ochronie zdrowia wprowadza z jednej strony zestaw kryteriów autoryzacyjnych, których spełnienie będzie wymagane, aby jednostka ochrony zdrowia mogła korzystać z finansowania ze środków publicznych.

Spełnienie kryteriów autoryzacyjnych ma być oceniane przez powołaną Agencję ds. Jakości Opieki Zdrowotnej i Bezpieczeństwa Pacjenta. Z drugiej strony jednostki ochrony zdrowia mają raportować zdarzenia niepożądane i kliniczne wskaźniki jakości.

Po trzecie wreszcie ma funkcjonować dobrowolna akredytacja prowadzona przez przedstawicieli Agencji na podstawie przyjętych standardów. Zgodnie z przyjętym założeniem uzyskanie akredytacji premiowane ma być dodatkowo 1% umowy na realizację świadczeń medycznych.

Mówi się też o konieczności wdrożenia w jednostkach wewnętrznego systemu monitorowania jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń, który w zasadzie zgodny ma być z systemem zarządzania jakością opartym na normie ISO 9001.

Szkoda, że Ministerstwo próbuje tworzyć własne rozwiązania zamiast skorzystać z już istniejących - od pięciu lat funkcjonuje norma EN 15224 opisująca system zarządzania jakością w usługach sektora ochrony zdrowia, której ministerstwo zdaje się nie zauważać.

Błędem wydaje się również zaprzestanie premiowania olbrzymiej pracy, którą jednostki medyczne już wykonały w zakresie poprawy jakości udzielanych świadczeń wdrażając systemy zarządzania jakością oparte na normie ISO 9001.

- System zarządzania jakością według norm ISO oraz akredytacja w ochronie zdrowia (certyfikat akredytacyjny Ministra Zdrowia) są wobec siebie komplementarne - tak dość zgodnie przyznają m.in. menedżerowie szpitali. Na czym, w pana opinii, to wzajemne uzupełnianie się obu systemów polega?
- Norma ISO 9001 opisująca wymagania dla systemu zarządzania jakością jest normą uniwersalną, która może być wdrożona przez każdą organizację. System zarządzania jakością wdrożony na jej podstawie powinien być dostosowany do specyfiki przedsiębiorstwa biorąc pod uwagę rodzaj działalności, wymagania prawne obowiązujące w danym zakresie oraz inne wymagania i wytyczne branżowe.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH