Zarządzanie jakością w ochronie zdrowia: są już gotowe rozwiązania Janusz Grabka, prezes zarządu TÜV Rheinland; FOT. Materiały prasowe

Ostatnio otrzymujemy coraz więcej zapytań od jednostek ochrony zdrowia dotyczących certyfikacji systemu przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym - mówi Janusz Grabka, prezes zarządu TÜV Rheinland.

Rynek Zdrowia: - Zakończyły się konsultacje założeń do projektu ustawy o jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwie pacjenta. Jakie ten projekt stwarza szanse na lepsze premiowanie przez publicznego płatnika dobrego zarządzania jakością w placówkach medycznych?
Janusz Grabka, prezes TÜV Rheinland: - Projekt założeń do ustawy o jakości w ochronie zdrowia wprowadza z jednej strony zestaw kryteriów autoryzacyjnych, których spełnienie będzie wymagane, aby jednostka ochrony zdrowia mogła korzystać z finansowania ze środków publicznych.

Spełnienie kryteriów autoryzacyjnych ma być oceniane przez powołaną Agencję ds. Jakości Opieki Zdrowotnej i Bezpieczeństwa Pacjenta. Z drugiej strony jednostki ochrony zdrowia mają raportować zdarzenia niepożądane i kliniczne wskaźniki jakości.

Po trzecie wreszcie ma funkcjonować dobrowolna akredytacja prowadzona przez przedstawicieli Agencji na podstawie przyjętych standardów. Zgodnie z przyjętym założeniem uzyskanie akredytacji premiowane ma być dodatkowo 1% umowy na realizację świadczeń medycznych.

Mówi się też o konieczności wdrożenia w jednostkach wewnętrznego systemu monitorowania jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń, który w zasadzie zgodny ma być z systemem zarządzania jakością opartym na normie ISO 9001.

Szkoda, że Ministerstwo próbuje tworzyć własne rozwiązania zamiast skorzystać z już istniejących - od pięciu lat funkcjonuje norma EN 15224 opisująca system zarządzania jakością w usługach sektora ochrony zdrowia, której ministerstwo zdaje się nie zauważać.

Błędem wydaje się również zaprzestanie premiowania olbrzymiej pracy, którą jednostki medyczne już wykonały w zakresie poprawy jakości udzielanych świadczeń wdrażając systemy zarządzania jakością oparte na normie ISO 9001.

- System zarządzania jakością według norm ISO oraz akredytacja w ochronie zdrowia (certyfikat akredytacyjny Ministra Zdrowia) są wobec siebie komplementarne - tak dość zgodnie przyznają m.in. menedżerowie szpitali. Na czym, w pana opinii, to wzajemne uzupełnianie się obu systemów polega?
- Norma ISO 9001 opisująca wymagania dla systemu zarządzania jakością jest normą uniwersalną, która może być wdrożona przez każdą organizację. System zarządzania jakością wdrożony na jej podstawie powinien być dostosowany do specyfiki przedsiębiorstwa biorąc pod uwagę rodzaj działalności, wymagania prawne obowiązujące w danym zakresie oraz inne wymagania i wytyczne branżowe.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.