Zabrze: eksperci pomagają we wdrażaniu programu naprawczego

Szpital Miejski w Zabrzu od początku tego roku wdraża program naprawczy. W 2009 r. lecznicę przekształcono w miejską spółkę.

Jak wyjaśnia Jarosław Piotrowski, wiceprezes Grupy Gumułka, firmy konsultingowej doradzającej szpitalowi i tworzącej audyt, jego najistotniejszą częścią jest przygotowanie i wdrożenie etatyzacji, czyli dostosowania poziomu zatrudnienia do zadań szpitala.

- Analizujemy procedury medyczne realizowane obecnie w poszczególnych oddziałach szpitala. Wyniki analizy są porównywane z zapisami kontraktu szpitala z NFZ. Pod uwagę brane są również dane statystyczne oraz opinie personelu medycznego. Wszystko razem pozwoli na opracowanie docelowej listy stanowisk pracy w szpitalu - tłumaczy Jarosław Piotrowski.

Prezes szpitala Mariusz Wójtowicz informuje nas, że lecznica ma bardzo wysokie koszty pracy (83 proc). Bez ich zredukowania spółka nie wyjdzie na prostą.

- Zakładamy, że działania, które wdrażamy od lipca ubiegłego roku zmniejszą koszty pracy o 27 proc. Uwzględniając jednak fakt, że jesteśmy specyficznym szpitalem, przyjmującym pacjentów przez całą dobę, będziemy zadowoleni, jeśli koszty pracy zostaną obniżone o 20 proc - twierdzi Wójtowicz.

- Skoro szpital ma swoją specyfikę i musi zapewnić pacjentom bezpieczeństwo przez całą dobę, to dlaczego tak ważną sprawę - liczby personelu opiekującego się chorymi - powierzono zewnętrznej firmie? - zapytaliśmy prezesa.

-To, co robimy teraz we współpracy z Grupą Gomułka sprowadza się do analizy stanu zatrudnienia w aspekcie kontraktów z NFZ i świadczonych usług komercyjnych. Trzeba jednak pamiętać, że jest to element uzupełniający dla programu naprawczego, który został przyjęty przez zarząd spółki na początku 2012 roku. Ma odpowiedzieć na dwa pytania: jak powinna wyglądać etatyzacja i czy działania podejmowane przez zarząd w tym zakresie idą w dobrym kierunku.

Zmiany organizacyjne i personalne to tylko część programu naprawczego szpitala. Zarząd dużą wagę przykłada też do poprawy jakości usług medycznych. Na przykład w kwietniu zakończono modernizację izby przyjęć. Uruchomiono również nowoczesny system kolejkowy dla pacjentów, który przyśpiesza obsługę i pozwala w pierwszej kolejności udzielić pomocy najbardziej potrzebującym.

System daje pacjentom precyzyjne informacje o lekarzu przyjmującym, czasie oczekiwania i miejscu w kolejce. Załoga przeszła specjalne szkolenia z zakresu komunikacji interpersonalnej w relacji pacjent - pracownik medyczny. Rozpoczęto również starania o uzyskanie II stopnia referencyjności dla oddziału ginekologii i położnictwa.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH