Wielkopolska: pogotowie lotnicze (jeszcze) nie lata po zmroku

Śmigłowce ratunkowe nie latają nocą. Zasadniczy powód? Brakuje przyszpitalnych lądowisk, które by były dostosowane do pracy po zmroku.

Jedyne takie lądowisko w Wielkopolsce jest zlokalizowane w Poznaniu, obecnie czeka na legalizację Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Drugie ma być gotowe za rok.

Jak przyznaje na łamach Gazety Wyborczej Justyna Sochacka, rzecznik Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Jedno lądowisko w regionie spełniające wszystkie wymagania, to jeszcze za mało by system mógł funkcjonować po zmroku.

- Poza lądowiskami samorządy muszą wyznaczyć tzw. gminne miejsca, gdzie w asyście straży pożarnej - bezpiecznie i z dala od linii wysokiego napięcia czy wysokich budynków - może wylądować helikopter ratunkowy. Taka lista dopiero w Wielkopolsce powstaje. Musimy też przeszkolić dyspozytorów medycznych, strażaków i pilotów - wyjaśnia.

W tym roku w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym zakończyła się systemowa wymiana floty. Od kwietnia wszystkie 17 baz HEMS (Śmigłowca Służba Ratownictwa Medycznego) operuje w oparciu o śmigłowce Eurocopter EC 135. Nowe maszyny w przeciwieństwie do Mi-2 mogą wykonywć loty z pacjentem w porze nocnej. Jednak ze względu na specyfikę nocnych lotów samo wdrożenie do służby nowoczesnych śmigłowców nie wystarczy, bo od razu wydłużyć dyżur w bazach. I nie chodzi tu jedynie o lądowiska.

Jak przekazała portalowi rynek zdrowia.pl Justyna Sochacka, SP ZOZ LPR przyjął już jednak nową strategię działania i sukcesywnie będą wprowadzane zmiany w zakresie funkcjonowania pogotowia lotniczego.

- Od 1 kwietnia wydłużono do godz. 23 dyżur w bazie w Warszawie. Od 1 lipca załoga jest gotowa nieść pomoc 24 godziny na dobę. W tym roku planowane jest jeszcze wydłużenie dyżurów bazach w Gdańsku i we Wrocławiu. W 2012 roku dojdą kolejne dwie bazy.

Jak tłumaczy rzecznik, aby załoga śmigowca ratunkwoego mogła rozpocząć dyżur nocny należy spełnić szereg wymogów:
-wyszkolić pilotów, którzy dotychczas nie wykonywali nocnych lotów (lub mają niewielki nalot),
-wyszkolić strażaków, którzy będą zabezpieczać i oświetlać miejsce do lądowania śmigłowca,
-wyszkolić dyspozytorów medycznych ze współpracy z załogami HEMS po zmroku,
-wyznaczyć na terenach gmin miejsca do lądowania śmigłowca w nocy,
-w rejonie operacyjnym danej bazy muszą funkcjonować 3-4 całodobowe lądowiska przyszpitalne zlokalizowane przy szpitalach wieloprofilowych,
-zamontować na śmigłowcach satelitarny system śledzenia lotu.

Dziś jeszcze nie jest jasne, ile docelowo baz będzie operowało nocą, ale zapewne będzie ich mniej niż 17, bo nie ze wszystkich będą startować nocą śmigłowce do lotów ratowniczych. Dla porównania, w Niemczech na kilkadziesiąt baz, po zmroku śmigłowce latają tylko z kilku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

IX EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY

10-12 maja 2017 • Katowice • Międzynarodowe Centrum Kongresowe i Spodek

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH