Redukcja zbędnych obciążeń administracyjnych, aktywizacja podmiotów prywatnych i publicznych oraz demonopolizacja administracji to główne cele, które realizować ma znowelizowana ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP).

Przedmiot partnerstwa, którym może być np. budowa drogi, szpitala, instalacja systemu urządzeń technicznych, itp., po zakończeniu umowy przekazywany jest podmiotowi publicznemu.

Ustawa przewiduje także przekazanie podmiotowi publicznemu składnika majątkowego (np. gruntu), który był wykorzystywany do realizacji przedsięwzięcia. Takie postanowienie nie zamyka jednak możliwości odmiennego uregulowania tej kwestii w umowie o PPP.

Można w niej np. zastrzec przekazanie składnika majątkowego innej niż zaangażowana w projekt państwowej lub samorządowej osoby prawnej lub spółce powołanej w tym celu przez podmiot publiczny. Partnerowi prywatnemu będzie przysługiwało prawo pierwokupu nieruchomości.

Partnerstwo publiczno-prywatne może być oparte albo o samą umowę o PPP, albo może być w tym celu zawiązana spółka. Będzie ona mieć charakter „celowy”, a jej cel i przedmiot działalności będą określone przez partnerów w umowie o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Poprzednio obowiązująca ustawa okazała się martwa. Nie powstał praktycznie żaden projekt, wykorzystujący założenia PPP. Tamta ustawa zawierała skomplikowane przepisy i kryła... potencjalną groźbę oskarżenia o nadużycia strony publicznej.

Nowa ustawa, jak rekomenduje autor jej projektu, czyli Ministerstwo Gospodarki, opiera się na dwóch założeniach: tam, gdzie to możliwe - nie tworzyć zbędnych przepisów, ale odesłać do sprawdzonych rozwiązań prawnych (np. w prawie handlowym i cywilnym) oraz zostawić jak najwięcej przestrzeni dla uzgodnień obu stron partnerstwa.

Przewiduje rezygnację z wielu uciążliwych obowiązków, np. sporządzania analiz, pozostawiając tę i inne decyzje samym zainteresowanym. Ogólnie – partnerstwo będzie  dopuszczalne, jeżeli pełnione zostaną wymagania ustawowe co do sposobu wynagradzania partnera prywatnego i podziału ryzyka związanego z przedsięwzięciem.

Ponieważ celem partnerstwa będzie najczęściej wykonywanie zadań publicznych, w drodze wyjątku od zasady swobody umów, bieżąca kontrola realizacji została przyznana podmiotowi publicznemu.

W nowej ustawie o PPP ograniczono wymóg zgody ministra finansów do przedsięwzięć, które wiążą się z zaangażowaniem środków budżetowych w wysokości przekraczającej 100 mln zł. Co więcej, kwota ta nie obejmuje środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Dodano także przepis, który upoważnia do dofinansowywania ze środków unijnych projektów realizowanych na zasadach PPP.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH