Interesy osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych będzie chronić nowy urzędnik

Ustawa gwarantuje m.in. prawo do informacji oraz dostęp do dokumentacji medycznej pacjentowi, a innym osobom, np. bliskim – jeśli chory je do tego upoważni. Wyjątki dotyczą m.in. dzieci. Dostęp do dokumentacji po śmierci chorego nadal będzie możliwy tylko wówczas, gdy za życia złoży on taką dyspozycję – na ręce osoby wskazanej w oświadczeniu.

Ustawa przewiduje również, że bliscy mogą być obecni przy udzielaniu świadczeń medycznych, chyba że lekarz tego odmówi z powodów epidemicznych lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjenta. Chory w stanie terminalnym będzie miał prawo do łagodzenia bólu.

Praw pacjentów ma bronić rzecznik, wybrany w konkursie zorganizowanym przez ministra zdrowia i powołany przez premiera. Będzie mógł (ale nie musiał) podjąć sprawę na wniosek zainteresowanego. Prowadząc postępowanie, może zwrócić się do właściwych organów o wyjaśnienia, informacje i dokumenty, a następnie skierować wystąpienie do instytucji, która naruszyła prawa pacjenta. Będzie mógł też wszcząć postępowanie cywilne (lub przystąpić do trwającego).

Nie wszyscy wierzą w skuteczność nowej ustawy.

- Do tego zapewne wystarczyłaby Karta praw pacjenta, którą w przystępny sposób sformułowała Międzynarodowa Organizacja Zdrowia – uważa Ewa Górska-Marciniak - specjalistka prawa medycznego z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi mówi, że ustawa jest  kontynuacją pomysłu Karty praw pacjenta spisanej przez Ministerstwo Zdrowia, a problemem nie jest regulowanie tych praw ustawą, ale ich przestrzeganie.

Wielkopolski Oddział NFZ na przekór sceptykom wiąże z ustawą konkretne plany. Chce, by po wejściu w życie Ustawy o prawach pacjenta, w każdym wielkopolskim szpitalu powołany został rzecznik praw pacjenta.

- Pacjenci zyskają dostęp do informacji, pozostali pracownicy szpitala nie będą musieli angażować się w każdy indywidualny problem pacjenta – mówi Zbigniewa Nowodworska, dyrektor oddziału.

Udział placówek medycznych w projekcie ma być dobrowolny. Rzecznicy korzystać będą z infrastruktury szpitali i będą ich pracownikami. Działania powołanych przy szpitalach rzeczników koordynował będzie rzecznik praw pacjenta przy Wielkopolskim NFZ, który ma zorganizować szkolenia dla rzeczników, uruchomić infolinię konsultacyjną, zapewnić druk materiałów informacyjnych i ich dystrybucję. Ponadto, na stronie internetowej funduszu zostanie umieszczony specjalny link.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH