Dzieci obecnie są narażone na działanie nie tylko używek, których jest coraz więcej, ale także czyniącej spustoszenie w psychice reklamy i marketingu. Chronić przed tymi niebezpieczeństwami powinna je przede wszystkim rodzina

Według dyrektora Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Krzysztofa Brzózki alkoholizm dotyczy od 2,5 do 3 proc. polskiego społeczeństwa, czyli 700-850 tys. osób. 13 proc. dorosłych spożywa około 45 proc. sprzedawanego alkoholu, a wielu rodziców podaje alkohol także swoim dzieciom.

Z przytoczonych przez niego danych, dotyczących spożycia alkoholu wśród gimnazjalistów wynikało, że 90 proc. gimnazjalistów próbowało alkoholu, a 60 proc. z nich - w ciągu ostatniego miesiąca.

Biskup Tadeusz Bronakowski - przewodniczący zespołu apostolstwa trzeźwości Konferencji Episkopatu Polski zwrócił uwagę, że jest coraz więcej nie tylko substancji uzależniających, ale również zachowań i postaw, które prowadzą do zniewolenia psychicznego i duchowego. Obok znanych od lat papierosów, alkoholu i narkotyków, pojawiają się nowe substancje psychoaktywne, czasami dostępne w zwykłym obiegu handlowym, takie jak głośne ostatnio dopalacze czy używki i stymulatory dla aktywnych fizycznie, które również mogą uzależniać i czynić spustoszenie w organizmie.

Ponadto, bp Bronakowski zwrócił uwagę na uzależnienie od korzystania z internetu i gier komputerowych oraz zagrożenia, jakie może nieść ze sobą reklama czy marketing.

– Współczesna reklama nie przedstawia już zalet produktu, ale daje obietnicę zdobycia pozytywnych uczuć, zaspokojenia potrzeb i pragnień, osiągnięcia wymarzonego stanu ducha" – powiedział bp Bronakowski i jako przykład takiego działania podał reklamy piwa, które w jego opinii są tak budowane, że piwo staje się nie tylko napojem, ale przede wszystkim warunkiem dobrej zabawy, niezbędnym elementem przyjaźni i spotkań ze znajomymi, niezbywalnym składnikiem przeżywania emocji sportowych.

Dr Iwona Ulfik-Jaworska z KUL zwróciła uwagę na wykorzystywanie w reklamie znanych osób i nadawanie znaczeń emocjonalnych przekazom reklamowym. Podkreśliła, że wielokrotne pokazywanie danego produktu sprawia, że przekaz staje się bardziej znajomy, a odbiorca jest coraz bardziej przekonany o jego prawdziwości.

Dr Irena Kowalska z Biura Rzecznika Praw Dziecka odpowiedzialnością za wzrost zagrożenia przestępczością wśród młodzieży oraz sięganie po alkohol i używki obarcza rodziców odpowiedzialnych za brak kontaktu z dziećmi i młodzieżą. Wpajaniu pozytywnych wzorców nie sprzyja również wychowanie w niepełnej rodzinie. Tymczasem na 1000 małżeństw przypada 268 rozwodów, a co piąte dziecko rodzi się poza małżeństwem i jest wychowane przez jednego rodzica.

Dr Kowalska zwróciła również uwagę, że nie bez znaczenia jest fakt, iż co dziesiąte dziecko żyje w ubóstwie, a w rodzinach wielodzietnych - 40 proc. dzieci żyje poniżej minimum egzystencji.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.