Turystyka medyczna: czy działania promocyjne zachęcą do leczenia w Polsce?

Ministerstwo Gospodarki przeznaczyło z funduszy unijnych 4 mln zł na promocję sektora turystyki medycznej w latach 2012-2015. Jest to pierwszy rządowy program współfinansowany przez Unię Europejską, który ma przekonać zagranicznych pacjentów, by korzystali z usług polskich lecznic.

Dotychczas organizacją i propagowaniem tych usług w świecie zajmowała się Izba Gospodarcza Turystyki Medycznej, która nie będzie brała udziału w programie.

- Zaproponowaliśmy cenę wyższą o 300 tys. zł i odpadliśmy z konkursu Ministerstwa Gospodarki. Trudno, dajemy sobie świetnie radę bez zewnętrznych funduszy - wyjaśnia Artur Gosk, prezes Izby Gospodarczej Turystyki Medycznej i zwraca uwagę, że wśród podmiotów tworzących konsorcjum, które ostatecznie wygrało przetarg, nie ma firm specjalizujących się stricte w turystyce medycznej.

- Zobaczymy, jakie będą tego efekty - zastanawia się prezes. Nie ukrywa rozżalenia z porażki, bo to właśnie jego organizacja toczyła z urzędnikami boje o wpisanie turystyki medycznej do programu promocji i wskazywała na korzyści finansowe z tego sektora. W końcu uznano, że turystyka medyczna to jeden z rozwojowych sektorów polskiej gospodarki o wysokim potencjale eksportowym.

- Potrzebny był zdecydowany lobbing, aby pokazać, że warto w tę branżę inwestować - wspomina prezes IGTM.

Branża z perspektywami

Przed kryzysowym 2010 rokiem, kiedy to nastąpił spadek przychodów o 30 proc., wpływy z leczenia zagranicznych pacjentów regularnie rosły, osiągając poziom ok. 900 mln zł rocznie. Przy dobrej promocji pieniędzy może być jeszcze więcej, gdyż ceny świadczeń medycznych w Polsce wciąż są o kilkadziesiąt procent niższe w porównaniu z Niemcami czy Wielką Brytanią.

Poza Niemcami i Wielką Brytanią działania promocyjne mają być skierowane także do mieszkańców Danii, Szwecji, Norwegii, Rosji i USA. Z tych krajów rekrutują się tradycyjni klienci polskich lecznic.

Wydaje się, że papierkiem lakmusowym sprawdzającym efektywność programu będzie jednak zainteresowanie polonii amerykańskiej leczeniem w kraju. Sprzyjającą okolicznością jest to, że PLL LOT oferuje rabaty dla pasażerów, którzy udokumentują, że lecą do Polski na leczenie (podobne zniżki obowiązują też na kierunku Petersburg - Warszawa).

Dotychczasowe doświadczenia w kontaktach z USA nie są najlepsze. Izba Gospodarcza Turystyki Medycznej - mimo że w ubiegłym roku zaprosiła do odwiedzenia kilku polskich prywatnych szpitali przedstawicieli One Global Med. (amerykańska firma zajmująca się wysyłaniem pacjentów do Ameryki Południowej i Azji) - nie odniosła na tym polu sukcesu.

- Rynek amerykański wciąż oczekuje, że nasze placówki będą posługiwały się amerykańskim certyfikatem, który sporo kosztuje, a nie daje gwarancji na pozyskanie pacjenta. Miałem koncepcję, żeby w ramach programu promocji ująć certyfikację i dofinansować 75 proc. kosztów jego uzyskania. Ale pomysł upadł - opowiada nam Gosk i zaznacza, że rynek europejski również jest ważny i dochodowy.

Czy potrzeba doświadczenia?

Promocyjne przedsięwzięcie Ministerstwa Gospodarki realizowane w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka od 29 marca 2012 roku do 31 marca 2015 roku składa się z dwóch komponentów: promocji produktów, usług i przedsiębiorstw z branży turystyki medycznej, a także z działań reklamujących branżę jako całość.

Jego realizacją ma zajmować się konsorcjum w składzie: Europejskie Centrum Przedsiębiorczości (EuCP), AMEDS Centrum Sp. z o.o. oraz Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ).

- Nie mają żadnego doświadczenia. Zanim je nabędą, to program się skończy - prorokuje Artur Gosk i stawia pytanie, dlaczego agencja rządowa, która nie ma nic wspólnego z turystyką medyczną, startuje w takich przetargach.

Zadania przydzielone

Wyjaśnijmy, że PAIiIZ będzie odpowiedzialna za udział polskich firm w zagranicznych imprezach, a także za wizyty studyjne dziennikarzy zagranicznych w Polsce. Natomiast EuCP zajmie się kontaktami z Ministerstwem Gospodarki i rozliczeniami w ramach projektu (przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o zwrot wydatków poniesionych w związku z działaniami promocyjnymi, nawet do 75 proc. kosztów kwalifikowanych).

Z kolei AMEDS organizował będzie nabór kandydatów do udziału w targach, misjach gospodarczych i szkoleniach oraz przygotowywał materiały promocyjne dla całej branży turystyki medycznej.

Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych powstała w 2003 roku, jej akcje należą do Skarbu Państwa. PAIiIZ pomaga inwestorom w wejściu na polski rynek oraz w wykorzystaniu jego możliwości. Misją Agencji jest również kreowanie pozytywnego wizerunku Polski w świecie oraz promocja polskich produktów i usług.

Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Sp. z o.o., jest niezależną firmą doradczą, istniejącą od 2003 r. Misją EuCP jest wspieranie rozwoju polskich przedsiębiorstw, organizacji pozarządowych i regionów. Zajmuje się doradztwem strategicznym, finansowo-inwestycyjnym oraz pomocą w pozyskiwaniu zewnętrznych źródeł finansowania, w szczególności z funduszy unijnych. Jak przeczytać można na stronie internetowej tej firmy, ”wspólnie z naszymi klientami zdobyliśmy dofinansowanie na projekty o łącznej wartości ponad miliarda złotych”.

AMEDS Centrum jest natomiast niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej, który wyspecjalizował się w obsłudze pacjenta zagranicznego (w ciągu ostatnich dwóch lat obsłużył ponad 600 pacjentów z zagranicy) i uruchomił dodatkową działalność pod nazwą Medical Travel Europe, której celem jest organizacja pobytów w Polsce pacjentów z całego świata i kierowanie ich do prywatnych szpitali.

Są już pierwsze zgłoszenia

Jak poinformowała nas Ada Kostrz-Kostecka, kierownik projektu z ramienia EuCP, w środę (18 kwietnia) odbyło się pierwsze spotkanie z placówkami medycznymi i Pracodawcami RP w sprawie projektu.

- Dostajemy pierwsze zgłoszenia udziału w projekcie, ale nie jestem upoważniona do ujawnienia zainteresowanych nim placówek. Dopiero nagłaśniamy projekt, więc jest jeszcze za wcześnie na szczegóły. W każdym razie przygotowujemy imprezy targowo-turystyczne i misje gospodarcze. Ministerialne wskaźniki, jakie mamy zrealizować jako wykonawcy projektu dotyczą liczby przedsiębiorców, których powinniśmy zaprosić do udziału w poszczególnych imprezach - wyjaśniła Ada Kostrz-Kostecka.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH