Turystyka medyczna: czy działania promocyjne zachęcą do leczenia w Polsce?

Ministerstwo Gospodarki przeznaczyło z funduszy unijnych 4 mln zł na promocję sektora turystyki medycznej w latach 2012-2015. Jest to pierwszy rządowy program współfinansowany przez Unię Europejską, który ma przekonać zagranicznych pacjentów, by korzystali z usług polskich lecznic.

Dotychczas organizacją i propagowaniem tych usług w świecie zajmowała się Izba Gospodarcza Turystyki Medycznej, która nie będzie brała udziału w programie.

- Zaproponowaliśmy cenę wyższą o 300 tys. zł i odpadliśmy z konkursu Ministerstwa Gospodarki. Trudno, dajemy sobie świetnie radę bez zewnętrznych funduszy - wyjaśnia Artur Gosk, prezes Izby Gospodarczej Turystyki Medycznej i zwraca uwagę, że wśród podmiotów tworzących konsorcjum, które ostatecznie wygrało przetarg, nie ma firm specjalizujących się stricte w turystyce medycznej.

- Zobaczymy, jakie będą tego efekty - zastanawia się prezes. Nie ukrywa rozżalenia z porażki, bo to właśnie jego organizacja toczyła z urzędnikami boje o wpisanie turystyki medycznej do programu promocji i wskazywała na korzyści finansowe z tego sektora. W końcu uznano, że turystyka medyczna to jeden z rozwojowych sektorów polskiej gospodarki o wysokim potencjale eksportowym.

- Potrzebny był zdecydowany lobbing, aby pokazać, że warto w tę branżę inwestować - wspomina prezes IGTM.

Branża z perspektywami

Przed kryzysowym 2010 rokiem, kiedy to nastąpił spadek przychodów o 30 proc., wpływy z leczenia zagranicznych pacjentów regularnie rosły, osiągając poziom ok. 900 mln zł rocznie. Przy dobrej promocji pieniędzy może być jeszcze więcej, gdyż ceny świadczeń medycznych w Polsce wciąż są o kilkadziesiąt procent niższe w porównaniu z Niemcami czy Wielką Brytanią.

Poza Niemcami i Wielką Brytanią działania promocyjne mają być skierowane także do mieszkańców Danii, Szwecji, Norwegii, Rosji i USA. Z tych krajów rekrutują się tradycyjni klienci polskich lecznic.

Wydaje się, że papierkiem lakmusowym sprawdzającym efektywność programu będzie jednak zainteresowanie polonii amerykańskiej leczeniem w kraju. Sprzyjającą okolicznością jest to, że PLL LOT oferuje rabaty dla pasażerów, którzy udokumentują, że lecą do Polski na leczenie (podobne zniżki obowiązują też na kierunku Petersburg - Warszawa).

Dotychczasowe doświadczenia w kontaktach z USA nie są najlepsze. Izba Gospodarcza Turystyki Medycznej - mimo że w ubiegłym roku zaprosiła do odwiedzenia kilku polskich prywatnych szpitali przedstawicieli One Global Med. (amerykańska firma zajmująca się wysyłaniem pacjentów do Ameryki Południowej i Azji) - nie odniosła na tym polu sukcesu.

- Rynek amerykański wciąż oczekuje, że nasze placówki będą posługiwały się amerykańskim certyfikatem, który sporo kosztuje, a nie daje gwarancji na pozyskanie pacjenta. Miałem koncepcję, żeby w ramach programu promocji ująć certyfikację i dofinansować 75 proc. kosztów jego uzyskania. Ale pomysł upadł - opowiada nam Gosk i zaznacza, że rynek europejski również jest ważny i dochodowy.

Czy potrzeba doświadczenia?

Promocyjne przedsięwzięcie Ministerstwa Gospodarki realizowane w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka od 29 marca 2012 roku do 31 marca 2015 roku składa się z dwóch komponentów: promocji produktów, usług i przedsiębiorstw z branży turystyki medycznej, a także z działań reklamujących branżę jako całość.

Jego realizacją ma zajmować się konsorcjum w składzie: Europejskie Centrum Przedsiębiorczości (EuCP), AMEDS Centrum Sp. z o.o. oraz Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ).

- Nie mają żadnego doświadczenia. Zanim je nabędą, to program się skończy - prorokuje Artur Gosk i stawia pytanie, dlaczego agencja rządowa, która nie ma nic wspólnego z turystyką medyczną, startuje w takich przetargach.

Zadania przydzielone

Wyjaśnijmy, że PAIiIZ będzie odpowiedzialna za udział polskich firm w zagranicznych imprezach, a także za wizyty studyjne dziennikarzy zagranicznych w Polsce. Natomiast EuCP zajmie się kontaktami z Ministerstwem Gospodarki i rozliczeniami w ramach projektu (przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o zwrot wydatków poniesionych w związku z działaniami promocyjnymi, nawet do 75 proc. kosztów kwalifikowanych).

Z kolei AMEDS organizował będzie nabór kandydatów do udziału w targach, misjach gospodarczych i szkoleniach oraz przygotowywał materiały promocyjne dla całej branży turystyki medycznej.

Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych powstała w 2003 roku, jej akcje należą do Skarbu Państwa. PAIiIZ pomaga inwestorom w wejściu na polski rynek oraz w wykorzystaniu jego możliwości. Misją Agencji jest również kreowanie pozytywnego wizerunku Polski w świecie oraz promocja polskich produktów i usług.

Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Sp. z o.o., jest niezależną firmą doradczą, istniejącą od 2003 r. Misją EuCP jest wspieranie rozwoju polskich przedsiębiorstw, organizacji pozarządowych i regionów. Zajmuje się doradztwem strategicznym, finansowo-inwestycyjnym oraz pomocą w pozyskiwaniu zewnętrznych źródeł finansowania, w szczególności z funduszy unijnych. Jak przeczytać można na stronie internetowej tej firmy, ”wspólnie z naszymi klientami zdobyliśmy dofinansowanie na projekty o łącznej wartości ponad miliarda złotych”.

AMEDS Centrum jest natomiast niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej, który wyspecjalizował się w obsłudze pacjenta zagranicznego (w ciągu ostatnich dwóch lat obsłużył ponad 600 pacjentów z zagranicy) i uruchomił dodatkową działalność pod nazwą Medical Travel Europe, której celem jest organizacja pobytów w Polsce pacjentów z całego świata i kierowanie ich do prywatnych szpitali.

Są już pierwsze zgłoszenia

Jak poinformowała nas Ada Kostrz-Kostecka, kierownik projektu z ramienia EuCP, w środę (18 kwietnia) odbyło się pierwsze spotkanie z placówkami medycznymi i Pracodawcami RP w sprawie projektu.

- Dostajemy pierwsze zgłoszenia udziału w projekcie, ale nie jestem upoważniona do ujawnienia zainteresowanych nim placówek. Dopiero nagłaśniamy projekt, więc jest jeszcze za wcześnie na szczegóły. W każdym razie przygotowujemy imprezy targowo-turystyczne i misje gospodarcze. Ministerialne wskaźniki, jakie mamy zrealizować jako wykonawcy projektu dotyczą liczby przedsiębiorców, których powinniśmy zaprosić do udziału w poszczególnych imprezach - wyjaśniła Ada Kostrz-Kostecka.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.