Tak promuje się polska branża turystyki medycznej

Obecnie globalny rynek turystyki medycznej szacowany jest na 10 mld dolarów. W 2011 roku zagraniczni turyści medyczni zostawili w Polsce 800 mln złotych. - Chcemy wspierać tę branżę - zapowiada Ilona Antoniszyn-Klik, podsekretarz stanu w ministerstwie gospodarki, które zaangażowało się w projekt promocji gospodarki polskiej na rynkach międzynarodowych.

Resort postanowił skoncentrować się na 15 najbardziej efektywnych branżach.

- Przy ograniczonych środkach będziemy wspierać te, które mogą przynieść największe korzyści i według ocen w najbliższych trzech latach odnotują największy potencjał wzrostu - mówiła wiceminister Ilona Antoniszyn-Klik, podczas konferencji prasowej "Medycyna a sport na przykładzie Euro 2012" (Warszawa, 4 lipca br.).

Poza turystyką medyczną, w gronie faworytów związanych z medycyną znalazł się także sektor aparatury medycznej, biotechnologii i farmacji. Ministerstwo liczy, że inwestycja w turystykę medyczną, określoną jako "smart specialisation", przełoży się na wyraźny wzrost dochodów w tej branży. Szkoda tylko, że ze względów formalnych w projekcie nie mogą brać udziału placówki publiczne.

Konsorcjum promocji

Projekt promocji turystyki medycznej jest realizowany w ramach działania 6.5.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Przewidziany na realizację projektu budżet, to 4 mln złotych. W ocenie resortu gospodarki, projekt ma duże szanse na powodzenie z tego choćby względu, że powstał i będzie realizowany przez samych przedsiębiorców.

- Powstała specyficzna struktura: przedsiębiorcy pomagają przedsiębiorcom. Wcześniej branża wskazała rynki, z których będzie korzystać najbardziej. Są to: Dania, Szwecja, Norwegia, Niemcy, Rosja, Wielka Brytania, USA - wymienia Antoniszyn-Klik.

W ramach konkursu wyłoniony został operator, który jest przedstawicielem branży i skupia wokół siebie przedsiębiorstwa zainteresowane udziałem w projekcie i eksportem swoich usług. Jak mówi wiceminister gospodarki, administracja rządowa nie narzuca swoich pomysłów.

- Wyłonione w ramach konkursu konsorcjum do zarządzania projektem składa się z trzech podmiotów: Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), która odpowiada za organizację targów, misji gospodarczych, konferencji i wizyt studyjnych; spółki Ameds odpowiadającej za nabór uczestników do projektu i Europejskiego Centrum Przedsiębiorczości (EuCP) - lidera konsorcjum, odpowiedzialnego za rozliczenia i współpracę organizacyjną z uczestnikami - wyjaśnił strukturę działania powołanego podmiotu prezes zarządu EuCP, Piotr Stefaniak.

Cel - misja gospodarcza
Projekt potrwa do końca marca 2015 roku. W jego ramach zostaną zorganizowane ok. 22 działania - misje gospodarcze, imprezy targowe i szkolenia. Podmioty uczestniczące w programie mogą działać w wybranych przedsięwzięciach lub kompleksowo.

Do tej pory do udziału w projekcie zgłosiło się 17 firm. Pierwsza impreza, w której przedsiębiorcy będą mogli zaprezentować swoją ofertę, to kongres turystyki medycznej w Miami na Florydzie. Koszt udziału w imprezie to ok. 60 tys. złotych dla jednej placówki.

- Planujemy uruchomić w czasie kongresu stanowisko narodowe dla polskich firm, by umożliwić im kontakty z innymi przedstawicielami biznesu, w tym firmami ubezpieczeniowym i biurami podróży. Polscy przedsiębiorcy mogą ubiegać się o zwrot do 75 proc. kosztów kwalifikowanych poniesionych w związku z promocją swojej firmy podczas targów - przypomniał Andrzej Szewczyk, dyrektor Departamentu Promocji Gospodarczej PAIiIZ.

Czytaj też. Turystyka medyczna: czy działania promocyjne zachęcą do leczenia w Polsce?

Jeszcze w tym roku, w listopadzie, w ramach projektu odbędą się szkolenia. Planowany jest też udział w targach turystyki medycznej w Moskwie. W ramach działań przygotowawczych konsorcjum opracowało materiały promocyjne, uruchomiona została również strona internetowa polandmedicaltourism.com.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH