TOPR w kłopotach od przyszłego roku?

Zdaniem naczelnika TOPR Jana Krzysztofa likwidacja gospodarstw pomocniczych od nowego roku skomplikuje pozyskiwanie pieniędzy na funkcjonowanie Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, które otrzymywało 15 proc. wpływów z biletów wstępu w Tatry.

Od nowego roku wejdzie w życie nowa ustawa o finansach publicznych, która zakłada likwidację gospodarstw pomocniczych działających przy różnych państwowych jednostkach organizacyjnych. Obecnie do kas gospodarstw pomocniczych, działających przy parkach narodowych, trafiają pieniądze m.in. z opłaty za wstęp na teren parków narodowych, za udostępnianie terenów podmiotom gospodarczym czy wycinkę drzewa.

Rocznie do kasy Tatrzańskiego Parku Narodowego (TPN) z tytułu sprzedaży biletów wstępu trafiało około 5,8 mln zł rocznie. Pieniądze te wydatkowane były na obsługę ruchu turystycznego - w tym 15 proc. dochodu, czyli niemal 900 tys. zł, co roku przeznaczano na działalność ratowniczą TOPR.

Zdaniem Jana Krzysztofa, nowy system znacznie skomplikuje wypłacanie pieniędzy, które do tej pory trafiały do ratowników bezpośrednio z kasy TPN.

– Według nowych zasad pieniądze trafią do nas przez Warszawę, co skomplikuje sytuację, bo po drodze pojawią się kolejne urzędy – stwierdził Krzysztof i dodał, że nie wie, ile pieniędzy w rezultacie dotrze do TOPR.

Od nowego roku TOPR będzie musiał występować z wnioskiem o uruchomienie dodatkowego finansowania, które pokryje dotychczasowe 15 proc. wpływów – wprost z budżetu państwa.

Rzeczniczka Ministerstwa Środowiska Magdalena Sikorska zapewniła, że po 1 stycznia 2011 roku 15 proc. dochodów z biletów wstępów do górskich parków narodowych nadal będzie przekazywane na działalność GOPR i TOPR, choć nie do końca znany jest jeszcze szczegółowy sposób przekazywania pieniędzy.

– Mimo że opłaty za wstęp na teren parków narodowych nie będą już przychodami gospodarstw pomocniczych, lecz dochodami budżetu państwa, to 15 proc. wpływów za każdy kwartał roku trafi do górskich organizacji ratowniczych – powiedziała Sikorska.

Roczny budżet TOPR wynosi 5,6 mln zł, z czego 3,6 mln pochodzi z MSWiA. Reszta pieniędzy pochodzi z wpływów za wstęp do TPN, od sponsorów oraz z działalności ratowników przy zabezpieczaniu imprez sportowych oraz wyciągów narciarskich.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH