Szpitale monitorują poziom satysfakcji pacjentów

Na stronie internetowej Szpitala św. Anny w Miechowie pojawiły się ankiety, które może wypełnić każdy zainteresowany. Mają one na celu sprawdzenie, jak pacjenci oceniają funkcjonowanie placówki. Na monitorowanie poziomu satysfakcji pacjentów decyduje się coraz więcej szpitali.

- Pomysł na ankiety nie jest nowy, ponieważ raz w roku przeprowadzamy wśród pacjentów badania ankietowe w wersji papierowej. Trochę mniej popularna jest wersja internetowa, ale mamy nadzieję, że ta forma jednak znajdzie zwolenników - wyjaśnia w rozmowie z portalem rynekzdrowia.pl Joanna Szafarska, przełożona pielęgniarek oraz pełnomocnik ds. jakości.

Jak zaznacza, taki system badania poziomu satysfakcji pacjentów jest dla placówki niezwykle istotny. Dzięki uwagom chorych personel szpitala został przeszkolony, przeprowadzonych zostało kilka remontów, głównie węzłów sanitarnych, zmieniono także szpitalną pościel z białej na kolorową.

- Pierwszą ankietę przeprowadziliśmy w 2006 r., uwag było wówczas bardzo dużo. Z biegiem czasu jednak obserwuję coraz mniej negatywnych opinii o szpitalu, co bardzo nas cieszy - dodaje Joanna Szafarska.

Także w Pleszewskim Centrum Medycznym Sp. z o.o. opinie pacjentów są kompleksowo badane raz w roku. -  Oprócz jednej głównej ankiety, opracowujemy także ankiety celowane, dotyczące poszczególnych oddziałów - mówi nam Agnieszka Pachciarz, prezes spółki.

- W 2010 r. zmodernizowaliśmy ortopedię, ale wcześniej zapytaliśmy o udogodnienia, których brakuje chorym. Okazało się, że chodzi o drobiazgi, ale to właśnie one mogą ułatwić pobyt w ramach hospitalizacji: np. odpowiednie uchwyty przy łóżkach lub grubsze rolety w oknach. Pacjenci zasugerowali również wyposażenie łóżek w parawany, które zapewnią im intymność. Te uwagi uwzględniliśmy także przy remoncie kolejnych oddziałów - dodaje prezes Pachciarz.

Również Szpital Wojewódzki w Olsztynie prowadzi badania satysfakcji, już od ponad dziesięciu lat, we współpracy z Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia w Krakowie. W ramach jednej edycji lecznica otrzymuje 400 specjalnie opracowanych ankiet skierowanych do pacjentów, którzy przebywają w niej powyżej 48 godzin.

- Najwięcej uwag dotyczy warunków pobytu, np. braku łazienek w salach chorych, ale nie tylko - istotne były także opinie związane z jakością posiłków: to pacjenci "wymusili" zmianę firmy cateringowej - wyjaśnia Alicja Markiewicz, zastępca dyrektora ds. pielęgniarstwa w Szpitalu Wojewódzkim w Olsztynie.

I dodaje: - Staramy się także poprawić relacje pomiędzy pacjentami a personelem: najważniejszy aspekt to umiejętność informowania chorych o stanie zdrowia i metodach leczenia. Na tym naszym pacjentom najbardziej zależy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

IX EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY

10-12 maja 2017 • Katowice • Międzynarodowe Centrum Kongresowe i Spodek

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH