Szpitale mają konkurować jakością świadczeń. Oto propozycje jak ją zmierzyć

Jakość usług stanie się ważnym kryterium oceny świadczeniodawców ubiegających się o kontrakty - zapowiedziała w środę (23 października) w czasie IX Forum Rynku Zdrowia Agnieszka Pachciarz, prezes NFZ. Niektóre z elementów oceny jakościowej będą stosowane już od przyszłego roku.

- Kryteria jakościowe wprowadzimy do zarządzeń niezwłocznie, projekt ukaże się jesienią tego roku - stwierdziła Agnieszka Pachciarz podczas sesji tematycznej ”Kryteria oceny ofert jako warunek i narzędzie konkurowania jakością świadczeń". Zaznaczyła, że przedstawia wstępne propozycje, które należy dalej analizować i po akceptacji wdrażać w kolejnych latach.

- Niektóre kryteria są znane, zostaną one jednak zmodyfikowane - powiedziała. Chodzi o certyfikaty ISO i system akredytacji przyznawanych przez  Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.

Zob. prezentację: Zwiększenie roli jakości w ocenie ofert świadczeniodawców

- Akredytacja Ministerstwa Zdrowia będzie miała dwukrotnie wyższa punktację niż ISO, ponieważ akredytacja adresowana jest stricte do podmiotów medycznych - zauważyła prezes NFZ. Wyjaśniła, że "oceniane będzie nie tylko posiadanie, ale także wysokość punktacji uzyskanej podczas akredytacji".

- Dodatkowa punktacja będzie za wyniki standardów akredytacyjnych w dziale zakażenia szpitalne - powiedziała.

Nie cena, ale jakość świadczenia
Zdaniem Marcina Pakulskiego, zastępcy prezesa NFZ ds. medycznych, ”to, co chcemy zaprezentować odciśnie się pozytywnie na systemie ochrony zdrowia w Polsce”. W jego ocenie jakość stanie się dla pacjentów wyróżnikiem placówki, przy czym chodzi o to, żeby jakość była utożsamiana z bezpieczeństwem pacjentów.

- Dotychczas obowiązywał krytykowany dość powszechnie system preferujący niską cenę świadczenia, w związku z czym lepsi świadczeniodawcy - ci którzy mieli wyższe koszty leczenia - byli niedoceniani. Teraz będą oni dowartościowani dzięki punktacji za kryterium jakości - tłumaczył Pakulski.

- System jakości będzie działał na rzecz bezpieczeństwa pacjentów i minimalizował zakażenia wewnątrzszpitalne - podkreślił.

Część danych do oceny jakości jest w bazach płatnika. Posiadanie przez oferentów certyfikatów ISO i akredytacji (obecnie 136 podmiotów medycznych posiada akredytacje Ministerstwa Zdrowia) też łatwo sprawdzić. Ale niektóre kryteria jakościowe nie są łatwo weryfikowalne. Żeby je wyznaczyć i zobiektywizować, powołano zespół ds. ustalania kryteriów oceny jakościowej ofert. Jego pracami kieruje były wiceminister zdrowia Marek Haber.

Jako przykład trudno mierzalnego kryterium podał renomę świadczeniodawcy. - Dobra opinia placówki oznacza, że pacjenci chcą się w niej leczyć. Tylko jak to mierzyć? - zastanawiał się Marek Haber.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH