Sporny czas pracy przychodni: porządek musi być, choć poradnia to nie fabryka

Czy kolejni pacjenci zamiast do placówek podstawowej opieki zdrowotnej trafią do szpitalnych oddziałów ratunkowych? Taki może być efekt komunikatu Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ jaki rozesłano do lekarzy rodzinnych. Fundusz przypomina w nim, że płatnik pokrywa koszty działalności przychodni w godzinach od 8.00 do 18.00.

Lekarze nie kryją niezadowolenia z decyzji, która nakazuje im pracować w przychodniach w ściśle określonych godzinach. Zwracają uwagę, że wyznaczając godziny przyjęć pacjentom starają się dostosować do ich potrzeb.

Dlatego niektóre placówki funkcjonują w innych przedziałach czasowych, np. od godz. 7.00 do 17.00 czy od 9.00 do 19.00. Teraz lekarze obawiają się, że jednoznaczny komunikat NFZ w tej sprawie wykluczy możliwość pracy przychodni w innych godzinach niż od 8 do 18.

To zgodnie z prawem, ale...
Lekarze wskazują, że w tej sytuacji obsługiwanie pacjentów po godzinie 18.00 będzie możliwe wyłącznie na zasadach komercyjnych. Może się okazać, że chorzy nie będą też mogli oddawać do badania moczu lub krwi przed godz. 8.00 Część pacjentów nie będzie zatem mogła skorzystać z takich usług przed udaniem się do pracy.

- Oddział małopolski nie pierwszy raz podejmuje takie działania. Niby jest to zgodnie z prawem, ale... Czas pracy w poradni podstawowej opieki jest określony ustawą - POZ udziela świadczeń od poniedziałku do piątku od 8.00-18.00. Ale to nie jest takie proste, podobnie jak cała medycyna, a zwłaszcza wtedy, gdy pacjent chory wymaga pomocy - komentuje Bożena Janicka, prezes Porozumienie Pracodawców Ochrony Zdrowia.

Dodaje, że "poradnia to nie fabryka, gdzie jak zawyje syrena wszystko rzucamy i wychodzimy - tu są ludzie i to chorzy". Podkreśla, że praca po godz. 18.00 jest czymś normalnym w tym zawodzie.

- Przyjmując dziennie 50-70 pacjentów nie sposób policzyć ilekroć tak właśnie jest, że kończymy po 18.00. Wynika to z wielu aspektów, m.in. liczby chorych, zwłaszcza w okresach dużych zachorowań. Czy po 18.00 mamy odsyłać pacjentów np z gorączką? - pyta.

Płatnik wyjaśnia
Aleksandra Kwiecień z Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ zwraca nam uwagę, że wszystko jest zgodne z zapisami rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2013, poz. 1248) - placówki POZ zapewniają dostępność do świadczeń od poniedziałku do piątku, w godzinach pomiędzy 8.00 a 18.00.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH