Specjalistyka: są opóźnienia w podpisywaniu umów, ale zagrożeń nie ma W tym roku procedury związane z aneksami do umów w ramach specjalistyki ambulatoryjnej trwają dłużej niż w poprzednich latach

Do redakcji portalu rynekzdrowia.pl zadzwonił czytelnik, który zasygnalizował nam spore opóźnienia w realizacji przez Śląski Oddział Wojewódzki NFZ podpisywania umów z zakładami opieki zdrowotnej w zakresie specjalistyki ambulatoryjnej.

- Mamy już 26 stycznia i ciągle związane ręce w zakresie sprawozdawczości. Nie możemy wpisywać do systemu kuponów, rozliczać porad - mówi zdenerwowany Grzegorz Herczak, współwłaściciel Uni-Med Centrum Medyczno-Stomatologicznego w Sosnowcu.

– Grozi nam to, że w pewnym momencie, kiedy przyjdzie rozliczyć styczeń, będziemy mieli całą stertę kuponów bez możliwości wprowadzenia ich do systemu, a tym samym bez możliwości ich rozliczenia. Zgodnie z przepisami, do 10 dnia następnego miesiąca powinniśmy się rozliczyć z NFZ. Wszystkie usługi muszą zostać wprowadzone do systemu komputerowego, następnie trzeba uzyskać ich potwierdzenie z NFZ, że zostały przyjęte – przypomina Grzegorz Herczak.

– Dopiero później generujemy na tej podstawie sprawozdanie, które akceptuje ponownie NFZ. Wszystko to jest podstawą przedstawienia płatnikowi ostatecznego sprawozdania oraz faktur. Na razie jesteśmy w przysłowiowym lesie – dodaje nasz rozmówca.

Mniej świadczeń
Systematyczne wprowadzanie wspomnianych kuponów do systemu nie tylko nie powoduje spiętrzenia prac administracyjnych, ale także wskazuje, jaki jest stan zrealizowania kontraktu, ile w ramach limitów można wykonać jeszcze świadczeń. Co nie jest bez znaczenia w organizacji pracy przychodni specjalistycznych.

Do końca minionego roku ZOZ-y podpisywały tzw. uzgodnienia. Wyrażały pisemną zgodę na zaproponowane przez NFZ ilości punktów oraz cenę za punkt. Cena punktu pozostała na takim samym poziomie, co w ubiegłym roku – w zależności od poradni – od 7 do 9 złotych. Zmniejszyła się natomiast liczba punktów, co oznacza, że ilość porad, których świadczeniodawcy będą mogli udzielić w ramach limitu, będzie znacząco niższa od tej ubiegłorocznej.

– Nie chodzi o to, że nie podniesiono kwoty za punkt, mimo tego, że wszystko drożeje i nikt tego nie uwzględnia w umowach. Co roku Fundusz zmienia warunki świadczenia usług, mimo że aktualna umowa powinna obowiązywać przez trzy lata. Wydawałoby się, że dzięki niej obowiązują stabilne warunki i można planować różne działania, w tym inwestycyjne czy kadrowe. Niestety, tak nie jest – ubolewa Grzegorz Herczak.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.