Sondaż: lekarze chcą wprowadzenia kar za niestawienie się na wizytę Aż 90 proc. lekarzy uważa, że wprowadzenie kar dla pacjentów za niestawienie się na wizytę bez jej wcześniejszego odwołania jest zasadne. Fot. Shutterstock

Aż 90 proc. lekarzy uważa, że wprowadzenie kar dla pacjentów za niestawienie się na wizytę bez jej wcześniejszego odwołania jest zasadne - wynika z sondażu przeprowadzonego przez serwis dla lekarzy Konsylium24.pl. Taki pomysł rozważa Ministerstwo Zdrowia, w odpowiedzi na dane dotyczące liczby nieodwołanych wizyt u specjalistów.

Jak wynika z danych Narodowego Funduszu Zdrowia, tylko w 2019 roku z powodu niestawienia się u lekarza bez wcześniejszego odwołania wizyty specjaliści nie udzielili 17 milionów porad. Oznacza to, że do skutku nie doszło około 20 proc. konsultacji.

W związku z tymi statystykami Ministerstwo Zdrowia rozważa, co zrobić, aby ograniczyć liczbę wizyt, które się nie odbywają i nie zostają odwołane w odpowiednim czasie. Jednym z pomysłów jest wprowadzenie kar dla pacjentów - zdaniem przedstawicieli MZ takie rozwiązanie może nie tylko skrócić kolejki w placówkach medycznych, ale również ograniczyć obecnie ponoszone przez polską opiekę zdrowotną koszty.

Tak, karać
A co na ten temat sądzą lekarze? O ich opinię zapytał serwis Konsylium24.pl, przeprowadzając ankietę dotyczącą kar za nieodwoływanie wizyt.

Wyniki pokazały, że jedynie 10 proc. z 1604 ankietowanych lekarzy uznało ich wprowadzenie za niezasadne. 44 proc. ankietowanych lekarzy  opowiedziało się za karaniem wszystkich pacjentów, którzy nie odwołali wizyty, a 46 proc. za wprowadzeniem kar tylko w niektórych sytuacjach. Większość polskich lekarzy (75 proc.) stwierdziła również, że wspominany system kar zmniejszyłby kolejki do specjalistów, inne zdanie miało jedynie 25% respondentów.

Jak przypomina serwis Konsylium24.pl, choć wiele osób popiera ten pomysł, w środowisku medycznym pojawiają się także głosy, że zrzucanie odpowiedzialności na pacjentów za niewydolność systemu nie jest rozwiązaniem - taką opinię wyraził m.in. Andrzej Matyja, prezes Naczelnej Rady Lekarskiej2. Dlatego w sondażu zapytano lekarzy o to, jaki byłby ich zdaniem najskuteczniejszy sposób rozwiązania problemu nieodwołanych wizyt bez karania pacjentów.

Jak nie kara, to co?
39 proc. respondentów za najefektywniejsze uznało wysyłanie wiadomości SMS z potwierdzeniem terminu, które pacjenci otrzymywaliby kilka dni przed planowaną wizytą. 22 proc. ankietowanych zasugerowało możliwość odwoływania wizyt online, 18 proc. uruchomienie specjalnej dedykowanej infolinii z możliwością łatwego odwoływania wizyt, a 21 proc. uznało, że system nie wymaga zmian, ponieważ dotychczasowe rozwiązania pozwalają na łatwe odwołanie wizyty.

Punkt 9 art. 20 Ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych brzmi: „W przypadku, gdy świadczeniobiorca nie może stawić się u świadczeniodawcy w terminie określonym w trybie ust. 2, 7 lub 8, lub gdy zrezygnował ze świadczenia opieki zdrowotnej, jest on obowiązany niezwłocznie powiadomić o tym świadczeniodawcę”. Czy jednak egzekwowanie tego przepisu wymaga nakładania kar na pacjentów? - też stawia pytanie serwis.

Decyzja jeszcze nie zapadła, a MZ planuje wysłuchać głosów zarówno lekarzy, jak i samych pacjentów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.