Sanepid: kto powinien wydać zgodę dyrektorowi na dodatkową pracę?

Powszechną praktyką jest, że lekarze zatrudnieni jako dyrektorzy powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych dorabiają do niewysokich pensji. Nie wiadomo jednak, kogo mają pytać o zgodę na podjęcie dodatkowej pracy - inspektora wojewódzkiego, czy może starostę, który ich zatrudnia?

Jan Bondar, rzecznik prasowy w Głównym Inspektoracie Sanitarnym, mówi nam, że jest to jedna z kilkudziesięciu wątpliwości, które zrodziła nowelizacja Ustawy o państwowej inspekcji sanitarnej dokonana w 2010 r.

- O ile kwestia podejmowania dodatkowego zatrudnienia przez wszystkich innych pracowników inspekcji jest jasna - reguluje ją art. 13a - o tyle w przypadku powiatowego inspektora są poważne wątpliwości. Formalnie zatrudnia go starosta, ale merytorycznie podlega wojewódzkiemu inspektorowi. Można więc wywodzić, że zgoda powinna być wydana przez starostę lub przez inspektora wojewódzkiego albo też przez obu tych urzędników - spekuluje Bondar.

- Będziemy prosić Ministerstwo Zdrowia o dokonanie zmian legislacyjnych również w tym zakresie - zapowiada.

Przykładów potwierdzających zamieszanie jest mnóstwo. W województwie podkarpackim - jak podaje Gazeta Wyborcza, która opisuje przypadek Romana Stępnia, szefa Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Dębicy - z 20 dyrektorów powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych aż 14 żyje z czegoś więcej niż tylko z pensji dyrektorskiej. Na dodatkowe zajęcia dostali zgodę szefa podkarpackiego sanepidu.

Tymczasem na Pomorzu dyrektor Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej uważa, że nie jest upoważniony do podejmowania decyzji w tym zakresie. Anna Obuchowska, rzecznik prasowy WSSE w Gdańsku, informuje nas, że od nowelizacji ustawy jest to sprawa należąca do kompetencji starostów.

- Dyrektor podejmuje takie decyzje tylko w stosunku do własnych pracowników. W tej chwili 9 osób ma zezwolenie na świadczenie dodatkowej pracy - wyjaśnia Obuchowska.

- Każdy lekarz pracujący w inspekcji to skarb. W ostatnich latach obserwowaliśmy odpływ lekarzy, głownie ze względów finansowych. Trzeba bowiem zaznaczyć, że jednocześnie w tym samym okresie zarobki praktykujących lekarzy znacznie wzrosły. Dlatego nawet pasjonaci zawodu odeszli z Inspekcji - komentuje Bondar.

Średnie zarobki brutto pracowników inspekcji sanitarnej (bez kadry kierowniczej) wynosiły w 2011 r. 2,5 tys. zł. Kadra kierownicza dostawała średnio około 5 tys. brutto.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH