Prokuratura umorzyła postępowania w sprawie szpitala w Olkuszu Prokuratura w Olkuszu nie dopatrzyła się nieprawidłowości ani w sprawie umów zawartych przez szpital na usługi sprzątania, ani w kwestii odprowadzania składek na ZUS za pracowników zatrudnionych na umowy zlecenia. Fot. Archiwum

Prokuratura w Olkuszu nie dopatrzyła się nieprawidłowości ani w sprawie umów zawartych przez szpital na usługi sprzątania, ani w kwestii odprowadzania składek na ZUS za pracowników zatrudnionych na umowy zlecenia w latach 2010-2012.

Jak informuje Marta Pióro, rzecznik prasowy Grupy Nowy Szpital Holding S.A., pierwsze z umorzonych postępowań dotyczy przekazania w 2013 r. zewnętrznemu podmiotowi zadań związanych ze sprzątaniem. 

Zarząd szpitala zachęcał wówczas pracowników działu higieny szpitalnej do podjęcia pracy w firmie zewnętrznej. Niestety duża część pracowników poszła na zwolnienia lekarskie, co mogło spowodować zamknięcie szpitala. Aby do tego nie dopuścić zarząd przyspieszył podpisanie umowy z zewnętrzną firmą sprzątającą. Prokuratura stwierdziła, że nie było w tym niegospodarności, a podpisując umowę wcześniej, zarząd zabezpieczył działanie szpitala - podaje rzecznik prasowy.

Również w przypadku sprawy dotyczącej odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne za pracowników zatrudnionych w oparciu o umowy zlecenia w latach 2010-2012, prokuratura nie stwierdziła naruszenia przepisów.

Sprawa dotyczyła nakazu spłaty zaległych składek ubezpieczeniowych za pracowników, którzy mieli w olkuskim szpitalu umowy o pracę i pełnili dodatkowe dyżury  w oparciu o umowy cywilnoprawne zawarte z innymi jednostkami. Taką decyzję wydał ZUS na podstawie przeprowadzonej w olkuskiej lecznicy kontroli. 

Marta Pióro wyjaśnia, że szpital w Olkuszu podobnie jak wiele innych placówek w Polsce korzystał z takiej możliwości zatrudniania pracowników w celu zabezpieczenia dyżurów medycznych.

- Szpital opierał się na rozstrzygnięciu Sądu Najwyższego z 2004 r. i na obowiązującej wówczas ustawie o zakładach opieki zdrowotnej. Kiedy pojawiły się wątpliwości związane z taką możliwością uzupełniania dyżurów, szpital w Olkuszu w 2013 r. zaprzestał współpracy z innymi jednostkami w zakresie podwykonawstwa medycznego. W tym czasie zmieniło się również stanowisko Sądu Najwyższego, który w 2014 r. podzielił stanowisko ZUS i wyraził negatywny pogląd co do zatrudniania przez podmioty lecznicze pracowników medycznych w taki sposób. W latach 2013-2015 ZUS skontrolował 86 szpitali w tym szpital w Olkuszu i wydał decyzję o spłacie zaległych składek - podaje rzecznik.

Dodaje, że szpital odwoływał się od tej decyzji. Ostatecznie, biorąc pod uwagę coraz wyraźniejsze w tym zakresie stanowisko Sądu Najwyższego i podzielających go sądów powszechnych, szpital zrezygnował z wystąpienia na drogę sądową. W wyniku negocjacji z ZUS udało się rozłożyć zadłużenie na okres 8 lat. 

Podobał się artykuł? Podziel się!
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.