Prof. Bochenek: pierwszym, który docenił marketing w medycynie, był prof. Religa Prof. Andrzej Bochenek; FOT. PTWP

Martwi mnie to, że nie szkolimy lekarzy, aby stali frontem do pacjenta. Zaniedbujemy również to co najważniejsze - powiązanie jakości z brandingiem - powiedział prof. Andrzej Bochenek, członek rady nadzorczej American Heart of Poland SA, podczas III Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (Katowice, 8-10 marca).

Prof. Bochenek przypominał, że przed "erą prof. Religi" właściwie nikt ze środowiska medycyny w Polsce nie udzielał się w taki sposób w mediach.

- Gdy przeprowadziliśmy pierwszy przeszczep serca, co do którego nie do końca byliśmy przekonani, że był udany, prof. Religa wezwał mnie i powiedział: musimy to ogłosić jako sukces. To był nasz wysiłek, myśmy pracowali nad tym przez pół roku i musimy całemu światu powiedzieć, że w Polsce robimy przeszczepy serca - wspominał kardiochirurg.

- Mówiłem, że nie powinniśmy tego robić, bo nie wiemy, czy ten pacjent przeżyje, a on, nie zapomnę tego nigdy, powiedział wtedy do mnie „wiesz, jak kura znosi jajko, to gdacze” - dodał.

Wskazał, że obecnie problemem nie jest kwestia samej reklamy, bo publiczny szpital nie wie czasami, jak przyjąć nadmiar pacjentów. Problem jest z tym, żeby dostać pieniądze, aby leczyć tych pacjentów, a nie, żeby tych pacjentów przyciągać do placówki.

- Nam chodzi o reklamę, która będzie połączona z jakością. My powinniśmy się reklamować tylko, jeżeli będziemy w stanie przedstawić i udowodnić swą jakość leczenia - przekonywał prof. Bochenek.

Kiedy udowadniamy swą jakość leczenia? Bardzo często przez tzw. marketing szeptany, tj. pacjent-pacjent. - Jeden dobrze obsłużony pacjent przynosi jednego pacjenta dodatkowo, jeden źle obsłużony pacjent odstrasza 10 innych. To jest zasada, którą każdy lekarz powinien zapamiętać - przypomniał kardiochirurg.

Jak zaznaczył, to jest problem braku kształcenia. Nikt nie mówi lekarzom, że za chwilę będą musieli dbać o pacjentów, bo powstanie rynek usług.

- Medycyna jest jedną z bardziej kryzysogennych dziedzin, ale w mojej opinii szpitale generalnie nie mają strategii marketingowych i kryzysowych. Nikt w ogóle o tym nie myśli - ocenił z kolei Krystian Dudek, dyrektor Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu.

- Trzeba jednak chwalić się dobrymi rzeczami, budować rezerwę wizerunkową, bo nie ma kwestii, czy będzie kryzys, jest pytanie, kiedy będzie i z której strony przyjdzie - dodał.

Tymczasem w szpitalach często jest problemem nawet to, jakiego eksperta promować. Bo taki lekarz pracuje w kilku miejscach, za chwilę może odejść i tak naprawdę zrobi się reklamę innej placówce - skarżą się dyrektorzy. Zamiast promowania się ekspertami i ambasadorami marki kończy się na zrobieniu roll-upa.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.