Prezes NFZ ostrzega: oszukiwanie płatnika może się skończyć rozwiązaniem umowy

Prezes NFZ zaapelowała w poniedziałek (11 marca) do świadczeniodawców o korektę świadczeń rozliczanych z Funduszem za styczeń i luty br. i wyeliminowanie wszelkich nieprawidłowości. - Jeśli kontrole stwierdzą kolejne przypadki koincydencji, będzie to skutkowały poważnymi sankcjami, z odebraniem kontraktu włącznie - ostrzegła Agnieszka Pachciarz.

- Do Funduszu przyszłam z przeświadczeniem, że spora część danych przekazywanych do rozliczenia zmienia po drodze swój charakter lub ulega zaokrągleniu - stwierdziła prezes Pachciarz.

Dodała, że oddziały wojewódzkie Funduszu otrzymały polecenie przeprowadzenia w grudniu ub.r. kontroli tzw. koincydencji, czy też inaczej - kolizji świadczeń: polega ona na "rozdwojeniu" pacjenta, który, jak wynika z rozliczeń, znajduje się w tym samym czasie w różnych miejscach i korzysta z różnych usług.

Płatnik widzi problem
- Kontrola miała charakter liberalny - do wyjaśnień świadczeniodawców podchodziliśmy bardzo spolegliwie. Ale była jednocześnie wskazaniem, że płatnik widzi problem, oraz ostrzeżeniem, że następna koincydencja może skończyć się nie tylko znacznie wyższą karą, ale także rozwiązaniem umowy z Funduszem - zaznaczyła Agnieszka Pachciarz.

Prezes NFZ nie ukrywała, że w wielu przypadkach dochodzi do sytuacji trudnych do wytłumaczenia. I tak: koincydencji, które miały miejsce w grudniu i zostały sprawdzone przez kontrolerów, było w sumie 607, przy czym w 404 przypadkach Fundusz uznał, że wyjaśnienia świadczeniodawcy są nie do przyjęcia. Najczęściej pacjent znajdował się dwóch miejscach naraz, ale trafiono też na sytuacje, że był jednocześnie w trzech, a nawet czterech placówkach.

- Gdybyśmy byli bardziej surowi, także z pozostałych ponad 200 przypadków, uznanych za wyjaśnione, pozostałoby niewiele - dodała prezes Pachciarz.

Jakie przypadki zdarzają się najczęściej? Należą do nich wizyty w poradniach członków rodzin pacjentów, proszących np. o poprawienie skierowania lub wykonanie innych drobnych czynności formalnych. Tymczasem w rozliczeniu pojawia się porada, często nawet kompleksowa, czyli najdroższa. Podobnie bywa w sytuacji, gdy np. córka odbiera z lecznicy wyniki badań matki - pacjentka natychmiast trafia do rozliczenia, co każe się domyślać, że jakikolwiek kontakt z tą jednostką skutkuje takim właśnie efektem.

Tych wizyt nigdy nie było
- Namierzyliśmy także dość drastyczne przypadki, dotyczące osób, które na pewno nie skorzystały wskazanego dnia z usług poradni, ponieważ nie były w stanie wstać z łóżka i poruszać się o własnych siłach. Jeden dotyczy hospitalizowanego pacjenta, który następnego dnia (po rzekomej konsultacji w poradni specjalistycznej) zmarł w szpitalu, drugi - dziecka chorego onkologicznie, przebywającego od kilku miesięcy na szpitalnym oddziale. Z całą pewnością nie było ono w tym czasie w poradni ortopedycznej i kilku innych, które wykazywały jego wizyty - wymieniała Agnieszka Pachciarz.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.