Prezes NFZ o zmianach w kryteriach oceny ofert świadczeniodawców

Wprowadzamy zmiany w kryteriach oceny ofert świadczeniodawców przy kontraktowaniu - zapowiedziała prezes NFZ Agnieszka Pachciarz. Premiowane będą czynniki jakościowe: posiadane certyfikaty, kontrola zakażeń wewnątrzszpitalnych oraz racjonalna antybiotykoterapia.

We wtorek (5 listopada) na konferencji prasowej w Warszawie prezes Pachciarz zaznaczyła, że dotychczas brakowało jasnych kryteriów oceny jakości usług medycznych - obecnie wypracował je specjalnie powołany przy NFZ zespół ds. ustalania kryteriów oceny jakościowej ofert.

Mają być one wdrożone przy ocenie świadczeniodawców w konkursach na kontraktowanie świadczeń prowadzonych w przyszłym roku. - Chcemy o tym poinformować już teraz, aby świadczeniodawcy mieli czas przygotować się do nowych konkursów - dodała prezes NFZ.

Podkreśliła, że NFZ zamierza wzmocnić jakość jako kryterium oceny oferty, dlatego zmieniona będzie m.in. punktacja za posiadane przez placówkę certyfikaty ISO oraz akredytację ministra zdrowia.

- Akredytacja będzie dwukrotnie lepiej premiowana niż certyfikaty, ponieważ jest dedykowana tylko podmiotom medycznym - wyjaśniła. Dodała, że oceniane przez NFZ będzie nie tylko posiadanie, ale także wysokość punktacji uzyskanej podczas akredytacji.

Ponadto - jak dodała Pachciarz - sprawdzane i dodatkowo oceniane mają być bezpieczeństwo epidemiologiczne pacjenta oraz stosowana antybiotykoterapia. Chodzi o prowadzenie programu kontroli zakażeń szpitalnych, stosowanie procedur profilaktycznych oraz szkolenie personelu, aby ograniczyć liczbę zakażeń wewnątrzszpitalnych, a także stosowanie racjonalnej polityki antybiotykowej. - Jest to związane z rosnącym zjawiskiem lekooporności w wyniku nadmiernego stosowania antybiotyków - wyjaśniła prezes NFZ.

Te elementy oceny świadczeniodawców mają być wdrożone podczas przeprowadzania przez NFZ konkursów w przyszłym roku. Kolejne elementy oceny, nad których przygotowaniem ma nadal pracować specjalny zespół, to m.in. doświadczenie zawodowe, renoma, wyniki leczenia i bezpieczeństwo pacjenta oraz dostępność dla pacjenta.

Czytaj też. Szpitale mają konkurować jakością świadczeń. Oto propozycje jak ją zmierzyć

Prezes NFZ zapowiedziała, że poprzez Zintegrowany Informator Pacjenta pilotażowo będą przeprowadzane ankiety dla pacjentów, którzy zakończyli leczenie w szpitalu, aby dowiedzieć się dlaczego wybrali daną placówkę oraz jak oceniają przeprowadzone leczenie.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH