Postępowanie sanacyjne w Szpitalu Giżyckim. Czy inni pójdą tym śladem? Agnieszka Biała, zarządca restrukturyzacyjny Szpitala Giżyckiego Sp. z o.o. Fot. PTWP/Michał Oleksy

Sądzę, że układ jaki zawarliśmy z wierzycielami jest otwarciem nowej drogi dla innych zadłużonych szpitali realizujących program naprawczy. Nasze doświadczenie pozwala wskazać plusy, jak i ryzyka postępowania sanacyjnego - mówi nam Agnieszka Biała, zarządca restrukturyzacyjny Szpitala Giżyckiego Sp. z o.o.

Układ zawarty z wierzycielami jest elementem postępowania sanacyjnego w Szpitalu Giżyckim Sp. z o.o., które zostało podjęte 1 marca 2017 r. To pierwszy taki przypadek w ochronie zdrowia. Postępowanie sanacyjne, jako szczególny rodzaj postępowania układowego, wprowadziła Ustawa Prawo restrukturyzacyjne obowiązująca od stycznia 2016 r. Zadłużenie szpitala wynosi obecnie 17,6 mln zł. Dzięki pozytywnej decyzji wierzycieli, będzie możliwy dalszy proces naprawczy w szpitalu, któremu groziła upadłość.

Rynek Zdrowia: - Podczas Zgromadzenia Wierzycieli, które odbyło się 24 maja br. w Sądzie Rejonowym w Olsztynie, układ z wierzycielami uzyskał 91 proc. poparcia według siły głosów (liczonej w zależności od wielkości należnego wierzycielowi długu). Jak należy odczytać taką wiadomość?
Agnieszka Biała:
- To bardzo dobra wiadomość. Jestem wdzięczna wierzycielom, którzy wzięli udział w Zgromadzeniu i zagłosowali na „tak”. To wyraz myślenia o tym, że szukanie rozliczenia przez upadłość nie jest najlepszym z możliwych rozwiązań.

Czytaj też: Giżycko: szpital zawarł układ z wierzycielami w ramach postępowania sanacyjnego

Zawarliśmy układ w postępowaniu sanacyjnym. Ta procedura nie funkcjonuje dotąd w kraju dobrze, sanacje które się otwierają nie dochodzą do skutku. U nas było inaczej. Sądzę, że poprzez ponad roczną współpracę z wierzycielami i przebieg postępowania budujemy praktykę, standard, który później - mam taką nadzieję - będzie służyć kolejnym szpitalom, także i innym spółkom.

- Z warunków zawartego układu wynika m.in., że dostawcy-wierzyciele, którzy nadal współpracują ze szpitalem, otrzymają spłatę należności w 100 proc. w ciągu 4 lat, ci którzy już nie współpracują - w 70 proc. w ciągu 18 miesięcy od uprawomocnienia się układu. Co sprawiło, że wierzyciele zaufali tym warunkom?
- Szpital przez wszystkie miesiące postępowania płacił terminowo bieżące zobowiązania wobec dostawców, co zdecydowanie przełożyło się na sam wynik głosowania za układem. Szpital pokazał, że wykonuje plan restrukturyzacji. Z punktu widzenia wierzycieli oznaczało to, że warto poczekać na zwrot własnych pieniędzy, warto szpitalowi pomóc, jednocześnie nadal zyskując benefity wynikające z kontynuacji współpracy.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.