Podwyżki płac zahamują outsourcing w szpitalach? Niekoniecznie Podczas sesj "Zarządzanie szpitalami - wybrane zagadnienia" na XII Forum Rynku Zdrowia; FOT. PTWP

Wzrost płacy minimalnej i stawki godzinowej powiększą koszty funkcjonowania szpitali i firm zewnętrznych pracujących na ich zlecenie. Jak podwyżki wpłyną na outsourcingu? - zastanawiali się uczestnicy sesji "Zarządzanie szpitalami - wybrane zagadnienia", która odbyła się w ramach XII Forum Rynku Zdrowia (Warszawa, 26-27 października 2016 r.).

- Zmiany formalno-prawne - myślę tutaj o noweli ustawy prawo zamówień publicznych, a także o noweli ustawy o minimalnym wynagrodzeniu i podniesieniu minimalnej stawki godzinowej - powodują, że uwarunkowania zewnętrzne są coraz trudniejsze - przyznał Jacek Kryś, dyrektor Szpitala Uniwersyteckiego nr 1 im. dr. Antoniego Jurasza w Bydgoszczy.

Jego zdaniem wspomniane zmiany nie wpłyną specjalnie na rozwój outsourcingu, gdyż stał się on integralną częścią funkcjonowania gospodarki. - Nie wyobrażamy sobie pewnych usług bez outsourcingu. Chyba nie ma już szpitala, który ma własną pralnię i nie zleca tych usług na zewnątrz - podał przykład upowszechnienia outsourcingu w pewnych obszarach szpitalnictwa.

- W związku z podniesieniem płacy minimalnej, jako szpital podjęliśmy negocjacje w trybie ustawy zamówień publicznych z podmiotem zewnętrznym. Zakończyły się sukcesem obu stron - oświadczył Jacek Kryś.

Powiedział, że przygotowując się do negocjacji analizował plusy i minusy outsourcingu w obecnych uwarunkowaniach. - Fakt, że firma zewnętrzna wie, że może zawrzeć z nami umowę na 24 miesiące z możliwością renegocjacji, powoduje, że nie musi sobie przeszacowywać kosztów, brać ich z kapelusza, gdyż reguły są transparentne - wskazał na jeden z plusów.

- Ale można się też zetknąć z tym, że firmy mogą mieć pokusę wykorzystania sytuacji do zawyżania kosztów. I tu jest duża rola zarządzających szpitalami, żeby wiedzieli, jaki poziom kosztów trzeba brać pod uwagę - przestrzegał.

Przygotowując się do negocjacji z firmą zewnętrzną, w szpitalu Jurasza analizowano różne warianty - również ten, że może dojść do procesu sądowego, gdy przedstawione warunki finansowe w ocenie szpitala będą wskazywały na nadużycie. - Do tak dramatycznych zdarzeń nie doszło - zaznaczył i podkreślił, że ”ważne jest, żeby korzystając z outsourcingu otaczać się profesjonalnymi firmami, a z takimi mamy do czynienia”.

Opowiadając o analizie prawnej poprzedzającej negocjacje dotyczące outsourcingu Jacek Kryś zauważył, że menedżerom szpitali daje się we znaki podnoszenie płacy minimalnej bez rekompensaty ze strony NFZ.

- Skoro firmy outsourcingowe występują do zamawiającego o renegocjacje umowy w związku podniesieniem minimalnej płacy, dlaczego my nie możemy iść podobnym torem i na drodze sądowej dochodzić od płatnika wyższych stawek? - zwrócił się do obecnych na sali dyrektorów szpitali. - To pomysł, nad którym pracują nasi prawnicy - wyjaśnił.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.