Podwyżki płac i kosztów outsourcingu w szpitalach - nadchodzą kłopoty Szpitale w całej Polsce renegocjowały umowy z firmami outsourcingowymi. Fot. PTWP/Andrzej Wawok

Szpitale w negocjacjach z NFZ domagały się podwyższenia wartości kontraktów o 10 proc. ze względu na wejście w życie od 1 stycznia nowych regulacji w zakresie minimalnych płac, w tym w firmach outsourcingowych. Nic z tego. Regulacje już obowiązują. Jak wpłyną na koszty szpitali?

Jak podkreśla Zbyszko Przybylski, wiceprezes Polskiej Federacji Szpitali, prezes Wielkopolskiego Związku Szpitali Powiatowych oraz prezes zarządu Szpitala Powiatowego we Wrześni, podpisane ostatecznie kontrakty nie pokryją dodatkowych kosztów. W Szpitalu Powiatowym we Wrześni z tego tytułu dodatkowe obciążenie szacunkowo wyniesie 400-500 tys. złotych.

Renegocjacja umów
Czy rozwiązaniem może być rezygnacja przez szpitale z usług outsourcingowych?

- Można próbować, zatrudniając w zamian osoby za najniższe wynagrodzenie. Czy jednak to obniży koszty? Trzeba także wziąć pod uwagę, że umowy outsourcingowe raczej są wieloletnie, a ich zerwanie zagrożone jest wysokimi karami - mówi prezes Przybylski.

Szpitale w całej Polsce renegocjowały umowy z firmami outsourcingowymi. Tak było np. w Mazowieckim Szpitalu Specjalistycznym im. dr Józefa Psarskiego w Ostrołęce, gdzie Spółdzielnia Inwalidów „Naprzód” wykonująca tam usługi sprzątające i pomocowe przy chorych zwróciła się na mocy obowiązującego prawa o renegocjację umowy, która będzie jeszcze trwała do jesieni 2017 roku.

- Wyliczony przez spółdzielnię koszt usług, z uwzględnieniem nowej stawki minimalnej wyniósłby około miliona złotych więcej - mówi portalowi rynekzdrowia.pl Jerzy Miazga, dyrektor Mazowieckiego Szpitala Specjalistycznego im. dr Józefa Psarskiego w Ostrołęce.

Jak przyznaje dyrektor, tak dużej, dodatkowej kwoty w budżecie szpitala nie ma. Przez cztery miesiące trwały negocjacje, które zostały zakończone porozumieniem, w ramach którego spółdzielnia zobowiązała się dalej świadczyć swoje usługi objęte umową. Uzgodniono jednak, że zostanie zmniejszona, ale  bezpiecznie dla jakości usług, obsada personelu sprzątającego.

- W efekcie został zmieniony harmonogram pracy, z utrzymaniem bezpieczeństwa higienicznego i epidemiologicznego terenu szpitala. Najprawdopodobniej wiązało się to ze zmniejszeniem zatrudnienia w spółdzielni. Mogę jednak stwierdzić, że przez pierwsze trzy tygodnie realizacji w nowej rzeczywistości tej umowy, jako zarząd szpitala nie zaobserwowaliśmy z tego powodu jakichś perturbacji - mówi dyrektor Miazga.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH