Personel medyczny w zespole, ale i lekarz z pacjentem: wszyscy to robimy, niewielu potrafi... Konferencja pod hasłem "Etyka komunikacji" została zorganizowana przez Wielospecjalistyczny Szpital Powiatowy im. dr. B. Hagera w Tarnowskich Górach. Fot. PTWP

Problemy z komunikacją interpersonalną nie są obce żadnemu środowisku. W ochronie zdrowia potęguje je stres, ciężka praca, braki kadrowe, hierarchia i roszczeniowi pacjenci. - Nie wiemy tak naprawdę, jak rozmawiać z pacjentem. W lepszej sytuacji są pracownicy call center, których się szkoli, jak mają rozmawiać z klientem - zwracają uwagę lekarze. Trudno rozmawia się nie tylko z pacjentem. Oskarżenia o mobbing w szpitalach to nie rzadkość.

W Nakle Śląskim odbyła się we wtorek (3 lipca) konferencja pod hasłem "Etyka komunikacji" zorganizowana przez Wielospecjalistyczny Szpital Powiatowy im. dr. B. Hagera w Tarnowskich Górach, przy udziale zespołu etycznego działającego w placówce oraz Stowarzyszenia ''Na Zdrowie''.

Tłem dla tego spotkania była m.in. głośna sprawa zarzutów o mobbing podnoszonych przez instrumentariuszki z bloku operacyjnego szpitala w Tarnowskich Górach wobec ordynatora ginekologii, który miał je wyzywać i poniżać. Przypomnijmy, że w tej sprawie powołano dwie komisje. Pielęgniarki, które czuły się mobbingowane złożyły także skargę na lekarza do rzecznika odpowiedzialności zawodowej przy Śląskiej Izbie Lekarskiej.

Pod koniec kwietnia 17 instrumentariuszek, skarżąc się na opieszałość postępowania w SIL oraz pracę komisji antymobbingowej złożyło wypowiedzenia (wszystkie poza oddziałową). Komisja, która rozpatrywała skargę pielęgniarek stwierdziła jednak, że mobbingu nie było, ale nie jednogłośnie (jedno zdanie odrębne). Wszystko to sprawiło, że atmosfera w szpitalu stała się napięta. Dyskusje o tym, co jest mobbingiem a co nim nie jest, były na porządku dziennym.

Etyka w komunikacji to przyzwoitość
Do udziału w dyskusji nt. etyki w komunikacji zostali zaproszeni: prof. Alicja Gałązka - psycholog, wiceprezes Polskiego Oddziału Coachingu ICC, prof. Grzegorz Głód - dziekan Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Anna Janik - przewodnicząca Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Katowicach, dr Paulina Kamińska - prezes Forum Mediacji z Wrocławia, dr Justyna Kaźmierczak przedstawicielka Śląskiej Izby Aptekarskiej, dr Robert Pudlo - konsultant wojewódzki w dziedzinie psychiatrii, dr Tadeusz Urban - prezes Śląskiej Izby Lekarskiej oraz dr Rafał Wnuk. Dyskusję moderowała dr Beata Poprawa, członek Szpitalnego Zespołu Etycznego.

Izabela Paprotna, prezes tarnogórskiego szpitala wyraziła nadzieję, że otwarta dyskusja o komunikacji między lekarzem i lekarzem, między lekarzem i pielęgniarką, między lekarzem, pielęgniarką i pacjentem jest nam bardzo potrzebna.

- Komunikujemy się wzajemnie, z tymi którzy nas kontrolują, którzy nami zarządzają i tymi którzy nam podlegają. Czy ta komunikacja jest właściwa? Czy nie jest w niej zbyt dużo emocji? Często zastanawiam się, czy jestem zrozumiana, ale i czy nie jestem czasem zarozumiała w swojej komunikacji? Jak ją odbiera mój adwersarz? - mówiła prezes Paprotna, wyrażając przekonanie, że warto rozmawiać o komunikowaniu się, dzielić się doświadczeniami na ten temat i korzystać z nich.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.