Pacjencie, poinformuj placówkę, że odwołujesz wizytę Paulina Gaudyn; FOT. Fundacja im. Lesława A. Pagi

Niedocenionym problemem, wpływającym na wydłużający się czas oczekiwania na konsultację lekarską lub badanie jest nieodwoływanie przez pacjentów wcześniej umówionych wizyt - pisze Paulina Gaudyn z Fundacji im. Lesława A. Pagi.

W pierwszych tygodniach 2014 roku do poradni endokrynologii w Uniwersyteckim Centrum Klinicznym w Gdańsku nie zgłosiło się aż 45% pacjentów, zaś do poradni hematologii - 40%.

Podobnie było w Szpitalu Wojewódzkim w Zielonej Górze, gdzie absencja pacjentów w styczniu 2014 r. na badaniach TK, MR wyniosła ok. 30%. Z kolei 20% zapisanych nie zgłosiło się na umówioną wizytę u ortopedy, a 15% u kardiologa.

Nietrudno więc - wobec tych danych - przeliczyć, że średni czasu oczekiwania pacjentów na poradę lub badanie mógłby ulec skróceniu nawet o 1/3, a w skrajnych przypadkach o połowę, jeżeli pacjenci poinformowaliby o rezygnacji z wcześniej umówionych wizyt.

Trzeba rozpocząć kampanię informacyjną na temat konieczności odwoływania wizyt. W podmiotach leczniczych, obok popularnych i wymownych plakatów przestrzegających np. przed paleniem w ciąży ("nie rób z siebie komory gazowej"), czy nadmierną antybiotykoterapią powinny zawisnąć plakaty o nawyku rezygnacji z nadmiarowych świadczeń.

Niektóre podmioty lecznicze zdają sobie sprawę z kosztu utraconych możliwości, pojawiającego się w przypadku niestawienia się pacjenta na wizytę, dlatego potwierdzają z pacjentami gotowość skorzystania z usługi. Np. pacjenci sieci Lux Med mogą skorzystać z możliwości wysłania wiadomości sms o treści „odwołaj”, która spowoduje wykreślenie ich z listy oczekujących.

Takie rozwiązania są podyktowane troską o sprawne zarządzanie podmiotem, a w konsekwencji - o renomę i korzyści ekonomiczne.

Ważnym ogniwem jest personel, który powinien uświadomić pacjenta o konieczności wcześniejszego odwoływania wizyty. Przypomnieniu może posłużyć kartka, na której rejestrator zapisze termin wizyty. Na jej odwrocie powinna znajdować się informacja o potrzebie odwołania zbędnej konsultacji oraz numery telefonów, adres strony internetowej, z której pacjent może skorzystać, by zrezygnować z usługi.

Trzeba zmodyfikować rozwiązania infrastrukturalne. Pacjent jest zdeterminowany, by zapisać się na wizytę, pomimo trudności w kontakcie telefonicznym, ale nie będzie chciał poświęcić już takiej ilości swojego czasu na rezygnację ze świadczenia.

Musi istnieć odrębna infolinia oraz kontakt internetowy z placówką, który służyć będzie wyłącznie rezygnacji z zaplanowanych świadczeń. Pozytywnym przykładem jest Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie, które zapewnia pacjentom takie rozwiązanie.

Jeżeli liczba nieodwoływanych wizyt sięga kilkudziesięciu procent, to zwrot nakładów na infrastrukturę zostanie bardzo szybko zrekompensowany. Być może - po wprowadzeniu okresu przejściowego - będzie trzeba rozważyć konieczność wprowadzenia obowiązku potwierdzania wizyt np. z tygodniowym wyprzedzeniem. Jednak, to rozwiązanie również wymagałoby sprawnie działającej infrastruktury telekomunikacyjnej.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.