Pacjenci "podrzucani" na wakacje

Pora wakacyjnych urlopów jest czasem, w którym w szpitalach rośnie liczba starszych pacjentów nieodebranych przez rodziny po zakończeniu leczenia lub bezpodstawnie tam umieszczanych. Jak mówi nam Piotr Gołaszewski z biura zarządu Mazowieckiego Szpitala Wojewódzkiego Sp. z o.o. (Szpital Bródnowski), dla lecznicy stwierdzenie na ile takie sytuacja jest spowodowana celowym działaniem rodziny pozostaje ogromnie trudną kwestią.

Czy dysponujące bardzo ograniczonymi możliwościami prawnymi szpitale mogą bronić się przed takimi praktykami?

– Sprawa dotyczy głównie osób starszych, często dotkniętych różnymi schorzeniami. Warto podkreślić, że zazwyczaj są to osoby, którym trudność sprawia poruszanie się i wykonywanie bieżących, codziennych czynności, wiec jednoznaczne stwierdzenie, na ile dany pacjent potrzebuje hospitalizacji, a na ile dochodzi do próby bezpodstawnego umieszczenia go w szpitalu, jest ogromnie trudną kwestią.

Jednak, co ważniejsze, w naszym przekonaniu szpital nie jest absolutnie instytucją powołaną do oceny sytuacji pod takim kątem. Weryfikujemy rzeczywisty stan pacjenta i na tej podstawie lekarz decyduje o dalszym postępowaniu. Skupiamy się na pacjencie, nie jest przecież wykluczone, że starsza pani/pan oprócz dolegliwości związanych z wiekiem potrzebują pomocy w bardzo konkretnej sprawie.

Szereg dolegliwości wymaga obserwacji. Nawet jeżeli w głowie pojawia się myśl, że pacjent może być "wakacyjny", to już dla rzeczywistej oceny sytuacji nie może mieć to znaczenia.

Oczywiście, problem pacjentów pozostających w szpitalu dłużej, niż tego wymaga sytuacja jest dla nas w wielu wymiarach trudny. Przede wszystkim jest to przykra sytuacja dla pacjenta, ale także dla nas. Chcąc nie chcąc uczestniczymy w trudnej relacji rodzinnej.

Ze względu na trudności jasnej weryfikacji prawdziwych przesłanek pobytu pacjenta w szpitalu, nie prowadzimy statystyki, która pokazuje rozmiar zjawiska. Natomiast potwierdzam, że zbliżające się okresy tradycyjnych urlopów - takie jak wakacje, ferie powodują wzrost liczby przyjęć pacjentów wymagających szerszego zakresu opieki.

Szpitale dysponują bardzo skromnymi możliwościami reagowania wobec domniemanych prób bezpodstawnego umieszczania pacjentów w lecznicy lub przeciągania ich pobytu ponad czas niezbędny do leczenia. Staramy się być w kontakcie z bliskimi pacjenta, bywa, że rozmowa pomaga zakończyć tego typu sytuację.

Większość dyskutowanych rozwiązań prawnych, które miałyby zapobiegać takim sytuacjom, oscyluje wokół restrykcji finansowych. Z tym jednak wiąże się szereg trudności. Choćby bardzo ograniczone możliwości egzekwowania od rodziny pacjenta np. rachunków za jego nieuzasadniony dłuższy pobyt w szpitalu.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH