Pacjenci piszą do NFZ: skarg wyraźnie ubyło, ale wciąż dotyczą tych samych problemów

O ponad 13 proc. spadła w tym roku - w stosunku do ubiegłego - liczba skarg i wniosków składanych przez pacjentów w Narodowym Funduszu Zdrowia. Polacy nadal jednak skarżą się na jakość usług w szpitalach, trudności przy rejestracji do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej czy niewłaściwe zachowanie personelu.

Wszystkie żale pacjentów kierowane do NFZ wpływają do wydziału skarg i wniosków NFZ.

– Oprócz ich rozpatrywania wydział przekazuje sprawy do rozpatrzenia przez inne podmioty właściwe pod względem merytorycznym lub terytorialnym. Może też wnioskować o przeprowadzenie kontroli wykonywania umowy zawartej pomiędzy świadczeniodawcą a NFZ – mówi portalowi rynekzdrowia.pl Karolina Jasik z biura prasowego centrali NFZ.

Według danych gromadzonych przez Fundusz:
• w I kwartale tego roku pacjenci złożyli w całej Polsce 1 077 skarg i wniosków; ich liczba zmniejszyła się o 16,8 proc. w stosunku do 2009 r.
• w II kwartale – 1 168 skarg i wniosków (mniej o 10,2 proc. wobec 2009 r.)
• w III kwartale – 1 057 skarg i wniosków (spadek o 13,9 proc.).

POZ i specjaliści
Co do działania podstawowej opieki zdrowotnej rodacy najczęściej skarżyli się na niewłaściwą organizację i sposób udzielania świadczeń medycznych – m.in. trudności z telefoniczną rejestracją, uzyskaniem porady w dniu zgłoszenia czy wyznaczeniem wizyty z kilkudniowym wyprzedzeniem.

Kolejne zastrzeżenia pacjentów dotyczą:
• limitowania liczby świadczeń
• odmowy udzielenia porady pacjentowi, który nie okazał dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń
• odmowy wystawienia recepty na żądanie pacjenta
• odmowy zarejestrowania do lekarza w stanie nagłym spoza listy pacjentów zadeklarowanych do wskazanego lekarza
• odmowy porady przez lekarza w formie wizyty domowej oraz udzielenia wizyty domowej przez lekarza wyjazdowej nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej

Pacjenci skarżą się też, że lekarz podstawowej opieki zdrowotnej odmawia wystawienia skierowania na badania diagnostyczne.

Zdarzały się też skargi na nieuzasadnioną odmowę objęcia podstawową opieką zdrowotną pacjentów w podeszłym wieku. Chorzy pisali też do NFZ o praktykach pobierania opłaty za poradę lekarską, badania diagnostyczne, iniekcję, poradę w ramach nocnej i świątecznej opieki lekarskiej, oraz za realizację zlecenia na transport sanitarny.
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH