PPP w ochronie zdrowia 2012. Dlaczego stoimy (prawie) w miejscu?

Wykorzystanie formuły partnerstwa publiczno-prywatnego do rozwoju infrastruktury medycznej w Polsce nadal nie jest zadowalające. Nie zmieniło tego ani wejście w życie ustawy o PPP w 2009 roku, ani nowelizacja Ustawy o działalności leczniczej z 2011 roku - wynika z wydanego 30 października br. raportu "Partnerstwo publiczno-prywatne w sektorze ochrony zdrowia w Polsce".

Inwestorzy obawiają się zaangażowania w długoletnie przedsięwzięcia, nie mając gwarancji zawarcia przez szpital wieloletnich kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia - zauważają autorzy raportu z Kancelarii Doradztwa Gospodarczego Cieślak & Kordasiewicz, w którym podsumowują ponad 3,5-letni okres funkcjonowania przepisów o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP) w ochronie zdrowia.

Natomiast wśród pozytywnych zmian, które mogą sprzyjać takiemu partnerstwu, wymieniają ostateczne określenie prawnego statusu jednostek działających do niedawna jako „zakłady opieki zdrowotnej” (ZOZ).

Charakter tych podmiotów budził bowiem zastrzeżenia prawników. Brak wprost przewidzianej osobowości prawnej uniemożliwiał samodzielne ich funkcjonowanie w obrocie gospodarczym. W nowym stanie prawnym ZOZ-y stały się z mocy prawa przedsiębiorstwami podmiotów leczniczych.

- Rozwiązanie takie eliminuje dotychczasowe wątpliwości, które w razie ciągłego obowiązywania mogłyby negatywnie wpływać na współpracę w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego - oceniają prawnicy kancelarii.

Nowym rozwiązaniem wspierającym dodatkowo rozwój PPP w sektorze ochrony zdrowia są różnego rodzaju dotacje, jakie otrzymywać mogą podmioty publiczne na realizację swych zadań, obejmujące przykładowo: inwestycje, remonty, zakup aparatury i sprzętu. Choć wysokość potencjalnych dotacji nie musi mieć decydującego znaczenia dla zamknięcia finansowego przedsięwzięć partnerskich, to dodatkowe środki publiczne uznać należy za czynnik sprzyjający realizacji projektów w tej formule.

Wrażliwy sektor
Jednak zmiany legislacyjne nie rozwiązują szeregu problemów. Część z nich ma charakter społeczny - ochrona zdrowia stanowi "wrażliwą" branżę.

Jednostki samorządu terytorialnego nie chcą narazić się na zarzut prywatyzacji służby zdrowia, z którą często mylone jest PPP - wskazują autorzy raportu.

Przypominają, że w modelu PPP, w odróżnieniu od prywatyzacji, własność infrastruktury pozostaje w rękach jednostek publicznych. Partner prywatny jest odpowiedzialny za zaprojektowanie, budowę, sfinansowanie i utrzymanie placówki przez z góry ustalony okres (zwykle 20-30 lat).

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH