Onkologia: czy ankiety i rankingi pacjenckie powinny mieć wpływ na wysokość kontraktów?

Coraz częściej pojawiają się głosy, że ocena pacjentów powinna być jednym z kryteriów kontraktowania, a nawet referencyjności jednostki onkologicznej. Eksperci wątpią jednak, czy ankiety i rankingi pacjenckie są merytorycznie wiarygodne w kwestii oceny leczenia, nie odmawiając im prawa do oceny jakości opieki.

W lutym br. w internecie pojawiła się Onkomapa - przewodnik po przyjaznych pacjentom ośrodkach onkologicznych w Polsce, którego autorem byli sami pacjenci.

Miesiąc później Obywatelskie Porozumienie na rzecz Onkologii spotkało się z ministrem Bartoszem Arłukowiczem z propozycją wprowadzenia ankiety wśród pacjentów chorych na raka, oceniającej szpitale. Padła nawet sugestia, by od wyników tych pacjenckich ankiet uzależniać wysokość kontraktowania. Czy słusznie?

Szymon Chrostowski, inicjator Obywatelskiego Porozumienia na rzecz Onkologii, prezes Fundacji Wygrajmy Zdrowie, tłumaczy, że pacjenci onkologiczni dawno przestali być laikami, jeśli chodzi o terapie nowotworowe.

Pacjent chce być podmiotem
- To że pacjent ma wpływ na decyzje dotyczące opieki zdrowotnej, której przecież sam jest beneficjentem, jest normalną rzeczą w UE. Organizacje pacjenckie o charakterze parasolowym (koalicje, federacje) biorą udział w dyskusjach nad ważnymi rozwiązaniami dot. ochrony zdrowia, czy to w trakcie prac Komisji i Parlamentu Europejskiego, czy też we własnych krajach. Tak jest np. w Wielkiej Brytanii, czy chociażby Bułgarii - podkreśla Chrostowski.

Jak zaznacza Chrostowski, pacjenci onkologiczni nieustannie podnoszą swoje kwalifikacje i wiedzę. Czują się ekspertami. Uczestniczą w kongresach organizowanych przez stowarzyszenia pacjenckie z różnych krajów, dzielą się doświadczeniami, korzystają też z gotowych, sprawdzonych rozwiązań.

- Jednak do tej pory w Polsce w procesie legislacji decydujący głos należał do środowiska medycznego, towarzystw naukowych. Tymczasem takie spojrzenie było dość jednostronne, a nam zależy na tym, aby resort spojrzał też na problem od strony pacjenta. Bo to on będzie beneficjentem stworzonych ram organizacyjno-prawnych - wyjaśnia Chrostowski.

Sytuację zmieniło powołanie w sierpniu ub. roku Obywatelskiego Porozumienia na rzecz Onkologii, które skupia 40 organizacji pacjenckich. Porozumienie otrzymało grant z funduszy Europejskiego Obszaru Gospodarczego w wysokości ponad 200 tys. zł m.in. na analizę realizacji "Narodowego Programu Chorób Nowotworowych".

Ponadto Porozumienie opracowało szereg narzędzi wspomagających funkcjonowanie systemu opieki onkologicznej: m.in. kartę pacjenta onkologicznego oraz ankietę pacjenta onkologicznego, badającą nie tylko poziom zadowolenia z opieki medycznej, ale i sposób traktowania pacjenta przez personel oraz warunki panujące w szpitalu.

Chorzy chcieliby, aby wyniki ankiet miały wpływ na wysokość kontraktu danego szpitala z NFZ. Zarówno Porozumienie, jak i Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych od dawna postulowały też zniesienie limitów onkologicznych.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.