Oblicza outsourcingu w ochronie zdrowia - dyskusja trwa Jakub Swadźba, prezes zarządu Diagnostyka Sp z o.o.; FOT. PTWP

- Podstawowym polem współpracy sektora publicznego i niepublicznego w polskiej ochronie zdrowia pozostaje outsourcing usług medycznych i niemedycznych - przypominali uczestnicy jednej z sesji podczas IV Kongresu Wyzwań Zdrowotnych.

- Stosujemy outsourcing od 28 lat, zaś w diagnostyce od 19. Zaczynając od działów niemedycznych, takich jak obsługa techniczna, ochrona mienia, usługi pralnicze, transport, telekomunikacja. To działa z dobrym skutkiem. Potem pojawiła się część medyczna: diagnostyka laboratoryjna i obrazowa - wyliczała Dorota Gałczyńska-Zych, dyrektor Szpitala Bielańskiego w Warszawie.

Jak podkreśla, oddanie tych usług na zewnątrz miało redukować liczbę pól odpowiedzialności dyrektora, która przekładała się na dziesiątki podległych jednostek, oraz ułatwić zarządzanie. W jej ocenie to rzeczywiście znakomicie się sprawdziło.

- Outsourcing pomaga rozwiązać problemy personalne, bo pracownicy są zatrudniani przez inne podmioty. Rozwiązuje też problem dobrej aparatury medycznej i jej wymiany. W naszych umowach outsourcingowych mamy bardzo jasne wytyczne, które mówią o wymianie sprzętu radiologicznego co 5 lat. Myślę, że niewiele jest szpitali w Polsce, które swoją radiologię wymieniają co tyle lat - wymienia ła pozytywy dyrektor Szpitala Bielańskiego podczas sesji „Wkład niepublicznej medycyny w budowanie bezpieczeństwa zdrowotnego Polaków” w ramach IV Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (Katowice, 7-8 marca 2019 r.).

Oczywiście nie wszystko jest czarno-białe. Po pierwsze, jak się już wkroczy na drogę outsourcingu, to już bardzo trudno z niej zawrócić, odbudować strukturę i zespół pracowników. Po drugie, dyrektorzy rzadko dostają zgody od swoich organów tworzących na to, żeby zawierać umowy długoletnie, które są bardziej korzystne finansowo. I wreszcie kwestia przełożenia outsourcingu na finansowanie z NFZ.

- Jest teraz taki przepis, że te jednostki, które nie mają własnych laboratoriów tylko outsourcingowe, są karane i nie otrzymują 2-3 proc. kontraktu. To wydaje mi się nielogiczne i idące przeciw ekonomice w służbie zdrowia i dobremu efektowi jakościowemu. Była nawet obawa ponad rok temu, że wejdzie ustawa, która w ogóle zakaże outsourcingu - stwierdził Jakub Swadźba, prezes zarządu Diagnostyka Sp z o.o.

To spowodowało, że w ostatnim czasie rozwój usług laboratoryjnych został ewidentnie przyhamowany. - A jest on korzystny ze względu na jakość i koszty, które publiczny płatnik, czy to przez szpital prywatny czy publiczny, mógłby zaoszczędzić. Placówka może przecież więcej wydać na bieżące potrzeby związane z leczeniem pacjentów, a niekoniecznie mrozić pieniądze w aparatach np. do diagnostyki obrazowej - przekonywał prezes Swadźba.

Pełna relacja z sesji "Wkład niepublicznej medycyny w budowanie bezpieczeństwa zdrowotnego Polaków" na IV Kongresie Wyzwań Zdrowotnych:
www.rynekzdrowia.pl/Konferencje

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.