Nieubezpieczeni muszą zapłacić, ale komornikiem straszyć nie trzeba Należności za świadczenia opieki zdrowotnej mogą zostać rozłożone na raty. Fot. Shutterstock

Oddziały NFZ analizują dziesiątki tysięcy przypadków, w których system eWUŚ identyfikuje pacjentów, jako tych bez potwierdzonego prawa do bezpłatnych świadczeń. Potem jeszcze setki decyzji administracyjnych i Fundusz wystawia nieubezpieczonym rachunki na kwotę prawie 8 mln zł w skali kraju.

Dobra wiadomość to ta, że odzyskana kasa wraca do budżetu Funduszu i jest przeznaczona na finansowanie świadczeń...

Od 1 stycznia 2013 r. do 30 września br. w NFZ wydano 6 416 decyzji administracyjnych na kwotę prawie 8 mln zł dotyczących zwrotu kosztów świadczeń udzielonych osobom nieuprawnionym do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Jak przypomina Sylwia Wądrzyk, p.o. rzecznika prasowego NFZ, zgodnie z art. 50 ust. 18 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 581, z późn. zm.), który wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2013 r., jeśli świadczenie zostało udzielone na rzecz osoby, której nie przysługiwało prawo do korzystania ze świadczeń, osoba jest zobowiązana do uiszczenia (zwrotu) jego kosztów.

- Od 1 stycznia 2013 r. do 30 września br. w NFZ wydano 6 416 decyzji administracyjnych w tej sprawie na kwotę 7 mln 901 tys. zł. Z danych Funduszu wynika, że najwięcej takich decyzji wydano w oddziale dolnośląskim - 831, na kwotę 804,12 tys. zł. Najmniej decyzji wydano w oddziale świętokrzyskim - 113, na kwotę 255,88 tys. zł  - informuje Rynek Zdrowia rzecznik Funduszu.

Pieniądze wracają i idą na zdrowie
Podkreśla też, że środki finansowe z tego tytułu ''wracają'' do systemu opieki zdrowotnej i są przeznaczane wyłącznie na finansowanie świadczeń. Jednak zanim oddziały wojewódzkie NFZ podejmą jakiekolwiek decyzje administracyjne w tym zakresie - jak zapewnia - każda sprawa jest starannie wyjaśniana z właściwymi instytucjami i samymi pacjentami.

Przed wszczęciem postępowania administracyjnego o zwrot kosztów leczenia, w każdym przypadku oddziały NFZ przeprowadzają weryfikację danych w ZUS, KRUS lub w innych podmiotach zobowiązanych bądź do zgłoszenia do ubezpieczenia, bądź do przekazania takiego zgłoszenia. Służą także pomocą pacjentom i informują w jaki sposób uzyskać tytuł do ubezpieczenia.

- Jeśli sytuacja ekonomiczna pacjenta nie pozwala na jednorazową spłatę należności, dyrektor oddziału wojewódzkiego Funduszu może umorzyć w całości albo w części spłatę należności lub rozłożyć ją na raty dogodne dla pacjenta - wyjaśnia Sylwia Wądrzyk.

Są ugody i raty
Jeśli pacjent w ciągu 14 dni nie odwoła się od decyzji administracyjnej, ma 14 dni do zapłaty za świadczenie.

- Po tym terminie, gdy nie zapłaci Funduszowi, dostaje upomnienie. Jeśli w dalszym ciągu nie zapłaci, tytuł wykonawczy przesyłany jest do Urzędu Skarbowego i windykacją zajmują się poborcy skarbowi. Oddział podpisuje również ugody, gdzie pacjenci płacą w systemie ratalnym - mówi informuje Rynek Zdrowia Joanna Mierzwińska, rzecznik Dolnośląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, który wydał do 12 listopada najwięcej decyzji administracynych w całym kraju, bo 891.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.