Nie działa system weryfikacji kolejek do specjalistów

Z ewidencji NFZ wynika, że większość pacjentów nie musi czekać na leczenie nawet jednego dnia. W rzeczywistości oczekiwanie w kolejkach po świadczenie trwa miesiącami.

Wszystkie przychodnie od marca 2012 r. raz w miesiącu powinny przesyłać Funduszowi wykaz pacjentów oczekujących na konsultację u specjalisty. Ponadto niektóre poradnie (m.in. diabetologiczne, kardiologiczne i endokrynologiczne) muszą weryfikować według numeru PESEL osoby oczekujące na poradę lekarza. Chodzi o "wyłapanie" osób zapisanych do kilku placówek jednocześnie. Dzięki temu miał się skrócić czas rzeczywistego oczekiwania na wizytę - przypomina Dziennik Gazeta Prawna.

W praktyce nowy system nie działa. Z ewidencji NFZ wynika np., że pacjent ze Śląska, który chce się zapisać do diabetologa, może udać się na konsultację natychmiast. Tymczasem np. w poradni diabetologicznej Szpitala Chorób Wewnętrznych "Hutniczego" w Częstochowie na pierwszą konsultację diabetycy są zapisywani dopiero na grudzień.

 

Zdaniem Małgorzaty Koszur, rzeczniczki Zachodniopomorskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, czas oczekiwania "zero dni", wykazywany przez wielu świadczeniodawców, może oznaczać dwie sytuacje: albo świadczenia są udzielane na bieżąco albo w okresie ostatnich 6 miesięcy nie przyjęto ani jednego "pierwszorazowego" pacjenta.

Wynika to z zastosowanej przez Fundusz metodologii. Do kolejek uporządkowanych według numeru PESEL wpisywani są jedynie chorzy po raz pierwszy oczekujący na świadczenie w danej poradni. Jeżeli ta wstrzymała np. przyjęcia z powodu wyczerpania kontraktu z NFZ i nie prowadzi nowych zapisów - nie ma kolejki.

Więcej: http://serwisy.gazetaprawna.pl/

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH