Nasz "klient" - nasz pan: szpitale monitorują poziom satysfakcji pacjentów

Zgodnie z wymaganiami ISO, placówki medyczne zobowiązane są do przeprowadzania cyklicznych kontroli jakości świadczonych usług. A że o jakość warto dbać, przekonywać nie trzeba: zadowolony pacjent to dodatkowy argument w staraniach o środki z NFZ. Liczy się ponadto dobra opinia o lecznicy, która oznacza, że nie zabraknie chętnych do korzystania z jej usług: pacjenci nie tylko nie odejdą do konkurencji, ale także zachęcą innych do podjęcia leczenia w placówce.

III Szpital Miejski im. dr. Karola Jonschera w Łodzi w br. po raz pierwszy zdecydował się na badanie satysfakcji pacjentów. Okazało się, że chorzy pozytywnie oceniają pracę lekarzy i pielęgniarek, mają jednak wiele uwag dotyczących infrastruktury i organizacji pracy lecznicy.

Pacjenci oceniają
Placówka przeprowadzi zatem remont szpitalnego oddziału ratunkowego (chorzy przebywający w SOR narzekają na brak intymności) i wydłuży pracę przyszpitalnej przychodni do godz. 18 (była czynna do godz. 14). Szpital zatrudnił też więcej rejestratorek. To również efekt ankiety, w której pacjenci zwracali uwagę na niedostatki w zakresie "gościnności" III Szpitala Miejskiego.

Najlepszą ocenę otrzymał w ankiecie oddział okulistyki, najgorzej wypadły interna i neurologia.

- Wynika to, jak sądzę, głównie stąd, że na okulistyce hospitalizacja trwa najwyżej trzy dni, a lekarze wykonują tam wysokospecjalistyczne zabiegi. Z kolei na internie leżą bardzo różni pacjenci, niektórzy trafiają tu regularnie z powodu nadużywania alkoholu lub braku opieki w domu - mówi Gazecie Wyborczej dr Beata Woźniak, dyrektor III Szpitala Miejskiego w Łodzi.

Badanie satysfakcji pacjentów zleciło także Konsorcjum Dolnośląskich Szpitali Powiatowych.

- Chcieliśmy poznać opinię pacjentów, ponieważ od tej oceny zależą przecież losy naszych placówek - zaznaczył w rozmowie z portalem rynekzdrowia.pl Maciej Piorunek, prezes zarządu Wielospecjalistycznego Szpitala w Miliczu, przewodniczący KDSP.

Według badania przeprowadzonego przez TNS OBOP, 76 proc. ankietowanych mieszkańców małych miast województwa dolnośląskiego pozytywnie ocenia swój szpital powiatowy. 77 proc. ankietowanych uważa, że lecznice powiatowe umożliwiają uzyskanie szybkiej pomocy medycznej, a 69 proc. przyznaje, że dzięki nim czuje się bezpiecznie.

Szpitale wyciągają wnioski

W Pleszewskim Centrum Medycznym Sp. z o.o. opinie pacjentów są kompleksowo badane raz w roku.

- Oprócz jednej głównej ankiety, opracowujemy także ankiety celowane, dotyczące poszczególnych oddziałów - mówi nam Agnieszka Pachciarz, prezes spółki. - W ub. r. zmodernizowaliśmy ortopedię, ale wcześniej zapytaliśmy o udogodnienia, których brakuje chorym. Okazało się, że chodzi o drobiazgi, ale to właśnie one mogą ułatwić pobyt w ramach hospitalizacji: np. odpowiednie uchwyty przy łóżkach lub grubsze rolety w oknach. Pacjenci zasugerowali również wyposażenie łóżek w parawany, które zapewnią im intymność. Te uwagi uwzględniliśmy także przy remoncie kolejnych oddziałów - dodaje prezes Pachciarz.
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH