Na charytatywności mogą też zyskać szpitale. Jak prosić, aby zostać usłyszanym? FOT. Shutterstock; zdjęcie ilustracyjne

Możliwości pozyskiwania środków finansowych przez szpitale publiczne nie kończą się na NFZ, dotacjach unijnych, rządowych, samorządowych czy pomocy organów założycielskich. Są jeszcze organizacje pozarządowe, sponsorzy, prywatni darczyńcy. Jeśli jednak ktoś myśli, że na hasło "potrzebujemy pomocy" zjawi się rycerz na białym koniu z walizką pieniędzy, jest w błędzie.

Szacuje się, że w Polsce aktywnie działa około 80 tys. stowarzyszeń i fundacji, z czego szeroko pojętą ochroną zdrowia zajmuje się 8 proc. z nich. Część funkcjonuje „przyszpitalnie” (według danych Polskiej Unii Szpitali Specjalistycznych z połowy 2014 r. takich fundacji było 250, czyli prawie w co trzeciej lecznicy). Roczny budżet przeciętnej organizacji w 2017 roku wynosił 28 tys. zł.

Te wyliczenia, opracowanie na podstawie badań Stowarzyszenia Klon/Jawor "Kondycja sektora organizacji pozarządowych w Polsce” z 2018 roku, to nadal nie cała charytatywna pula, z której mogą czerpać szpitale. Są jeszcze firmy, prywatni darczyńcy, a przy tym gąszcz możliwości proszenia o pomoc. Wielu dyrektorów w ogóle w niego nie wchodzi, inni poruszają się bardzo ostrożnie, najwięcej zaś zyskują ci najbardziej kreatywni.

Potrzeba i prośba to dopiero początek
By skutecznie gromadzić środki działając w obszarze charytatywności, potrzeba niekiedy bardzo złożonych działań - szczególnie, gdy szpital sam decyduje się wyciągnąć dłoń do darczyńców. O „receptę” na zbiórkowy sukces zapytaliśmy ekspertów m.in. z zakresu prawa, PR, prowadzenia fundacji.

- Darowizny i sponsoring nie powinny wyręczać publicznego płatnika z finansowania polskiego systemu opieki zdrowotnej, ale mogą go wspierać - mówi Piotr Mościcki, były doradca ministra zdrowia i prezesa NFZ, a obecnie niezależny konsultant public relations.

Adwokat Juliusz Krzyżanowski z Baker McKenzie Polska przypomina, że przepisy pozwalają szpitalom zarówno na tworzenie własnych fundacji, jak i pozyskiwanie środków z darowizn. - Wiele może zależeć od skuteczności samego szpitala. Tak naprawdę najlepszą metodą będzie taka, która pozwoli uzyskać największe środki w najkrótszym czasie i przy jak najmniejszych nakładach - mówi.

- Założenie fundacji lub stowarzyszenia wydaje się być na chwilę obecną najlepszym rozwiązaniem - ocenia Mościcki.

Jednak mec. Krzyżanowski przyznaje, że małe lecznice mogą mieć problem z samodzielnym prowadzeniem fundacji, ponieważ wiąże się to z koniecznością zaangażowania kadr szpitala albo środków na wynagrodzenia osób z zewnątrz, które się tym zajmą. Tych zasobów szczególnie niewielkim szpitalom brakuje. - Prawdopodobnie także skuteczność danej fundacji uzależniona będzie od skali działalności. Duże podmioty (instytuty, szpitale kliniczne) powinny być w stanie zebrać nieporównywalnie większe środki - ze względu na zasięg działania, kadry, itp. - zauważa.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.