NIK kontroluje, a pacjent sprawdza osobiście Urzędy i podmioty działające w obszarze zdrowia zostaną prześwietlone jak nigdy dotąd Fot. Archiwum

Najwyższa Izba Kontroli zapowiedziała, że w 2017 r. ochrona zdrowia będzie jej priorytetem. Z planu pracy Izby wynika, że przeprowadzonych zostanie 17 kontroli, co stanowi 16% wszystkich tegorocznych. Urzędy i podmioty działające w obszarze zdrowia zostaną prześwietlone jak nigdy dotąd.

Dla porównania: środowisko to w tym roku 11 kontroli (10%), transport - 9 kontroli (8%), administracja publiczna - 8 kontroli (7%), oświata i wychowanie oraz finanse publiczne - po 5 kontroli (5%), rolnictwo, obrona narodowa i sprawy wewnętrzne - po 4 kontrole (4%).

- Najwięcej kontroli będzie w obszarze ochrony zdrowia, 17 kontroli tematycznych - poinformował posłów komisji ds. kontroli państwowej (12 stycznia) prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski. - Będą także kontrole placówek szpitalnych - dodał.

Jak zapewniła nas Dominika Tarczyńska, rzecznik prasowy NIK, zwiększenie liczby tematów kontroli nie musi oznaczać zwiększonego obciążenia dla pracowników podmiotów leczniczych.

- Dzięki precyzyjnemu typowaniu podmiotów do kontroli i wprowadzeniu limitów pracochłonności dla poszczególnych kontroli zmniejszeniu uległa liczba jednostek, które badamy w ramach jednego tematu kontroli koordynowanej, w porównaniu do stanu sprzed kilku lat. Tym samym realizujemy więcej tematów przy zbliżonej liczbie skontrolowanych jednostek - wyjaśniła.

Na pierwszy ogień pójdzie realizacja zadań Narodowego Funduszu Zdrowia w 2016 roku (kontrola potrwa od stycznia do marca br.). NIK chce sprawdzić, czy wydatkowanie środków przez NFZ było efektywne i prowadziło do poprawy dostępu do świadczeń zdrowotnych.

Kolejki były, są i …
Izba bada tę problematykę systematycznie. - Z punktu widzenia społeczeństwa bardzo istotne jest porównanie czasu oczekiwania rok do roku, stąd taki tryb realizacji tej kontroli - zaznaczyła Tarczyńska.

Wnioski nie zmieniają się od lat. Np. po analizie 2015 r., kiedy o ponad 4 mld zł zwiększono nakłady na świadczenia zdrowotne i wprowadzono tzw. pakiet kolejkowy, okazało się, że nie przyniosło to oczekiwanych efektów. ”Kolejki pacjentów do lekarzy nie maleją, nie skraca się też czas oczekiwania na większość zabiegów” - można było przeczytać w raporcie zamieszczonym 24 listopada 2016 r. na stronie NIK.

Napisano w nim, że w porównaniu do roku 2014, średni czas oczekiwania na świadczenia w 2015 r. wydłużył się w przypadku siedmiu spośród dziewięciu analizowanych rodzajów oddziałów szpitalnych oraz pięciu (spośród dziewięciu analizowanych) rodzajów poradni ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.