NFZ o rekomendacji Zespołu Problemowego ws. kontraktowania leczenia szpitalnego

NFZ poinformował, że Rada NFZ przyjęła rekomendacje Zespołu Problemowego Rady Funduszu do spraw świadczeń opieki zdrowotnej, w rodzaju leczenie szpitalne, udzielanych na podstawie umów zawartych z płatnikiem, przedstawione przez Zespół Problemowy Rady NFZ.

Zespół sformułował następujące rekomendacje:

1. Dla sprawności procesu kontraktowania niezbędne jest wydłużenie czasu na przeprowadzenie i ostateczne rozstrzygnięcie konkursów ofert do minimum 6 miesięcy. Obowiązujące terminy dla ogłoszenia odpowiednich aktów prawnych dla Ministra Zdrowia, Prezesa NFZ oraz dyrektorów Oddziałów Wojewódzkich powinny zostać zapisane w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

2. W odniesieniu do pierwszego etapu oceny ofert w konkursach ogłaszanych przez dyrektorów Oddziałów Wojewódzkich rekomendujemy wprowadzenie dodatkowego kryterium - informacji o okresie oczekiwania pacjenta na dostęp do danego świadczenia w okresie ostatniego roku poprzedzającego złożenie oferty.

Zespół proponuje, aby w systemie komputerowym przyznawać 0 punktów dla podmiotów startujących w konkursie po raz pierwszy (bez historii), dodatnie punkty dla podmiotów oferujących dostęp do lekarza w okresie do 2 tygodni oraz ujemne punkty dla podmiotów, u których okres oczekiwania przekraczał 3 miesiące.

3. Przyjąć jako zasadę (zapisaną w odpowiednim akcie prawnym), że powoływanie się przez oferentów na wpisy/dokumenty/rejestry prowadzone przez instytucje publiczne (sądy, samorządy, urzędy) traktowane jest jako nie wymagające dodatkowej weryfikacji przez OW NFZ.

4. W odniesieniu do etapu negocjacji Zespół rekomenduje:

a. przed rozpoczęciem negocjacji udostępnić publicznie na stronie internetowej OW listy rankingowe (łącznie z liczbą punktów) wygenerowane przez system informatyczny na pierwszym etapie oceny ofert,

b. wprowadzić dla dyrektorów oddziałów wojewódzkich obowiązek pisemnego formułowania zaleceń dla komisji konkursowych prowadzących negocjacje z oferentami, określających m.in. preferowaną docelową strukturę dostępu do świadczeń na danym terenie, sporządzoną na podstawie mapy potrzeb zdrowotnych.

5. Zespół rekomenduje również:

a. publiczne udostępnienie (na stronie internetowej OW) listy świadczeniodawców ukaranych przez NFZ w wyniku kontroli przeprowadzonych w okresie poprzedzających 3 lat - z podaniem informacji o podstawie nałożenia kary (w tym zerwania lub skrócenia kontraktu), jej formy i wysokości oraz wskaźnika procentowego udziału kary w całości kontraktu,

b. opracowanie oraz publiczne udostępnienie listy nieprawidłowości stwierdzanych najczęściej podczas kontroli w danym oddziale wojewódzkim (w kolejności od najczęstszych), w podziale na rodzaje świadczeń.

Dodatkowo Zespół rekomenduje również wprowadzenie badania satysfakcji pacjentów w formie ankiet jednolitych dla poszczególnych rodzajów świadczeń. Wzory tych ankiet powinny być opracowane przez niezależną instytucję, a ich wyniki docelowo (gdy NFZ będzie stosował je powszechnie jako jeden z elementów oceny ofert) - publicznie dostępne.

Więcej: www.nfz.gov.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.