NFZ: 1,7 tys. zgłoszeń o nieprawidłowościach w rozliczaniu świadczeń w 2017 r. Fot. Shutterstock

W minionym roku Narodowy Fundusz Zdrowia otrzymał niemal 1,7 tys. zgłoszeń o świadczeniach, które zdaniem pacjentów nie zostały wykonane lub chorzy sami za nie zapłacili - wynika ze sprawozdania NFZ. Dotychczas zweryfikowano 1,3 tys. takich zgłoszeń. Za zasadne uznano połowę.

W minionym roku do oddziałów wojewódzkich NFZ wpłynęło łącznie 1 676 zgłoszeń o podejrzeniu nieprawidłowości w rozliczaniu świadczeń i refundacji. W większości były to zgłoszenia o rozliczeniu świadczeń, których nie wykonano (1351), zdarzało się także, że pacjenci informowali, iż sami zapłacili za świadczenia, które później placówka rozliczała z NFZ. Dotychczas zakończono postępowania w 1 311 sprawach - za zasadne uznano 652 zgłoszenia, czyli niemal połowę.

Do prokuratury przekazano 26 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

Ogólna wartość świadczeń i refundacji wynikająca ze wszystkich zgłoszonych nieprawidłowości wyniosła ponad 76,2 mln zł (ta kwota nie uwzględnia jednak świadczeń rozliczanych ryczałtowo). Dotychczas NFZ odzyskał ponad 72,4 tys. zł za niezależnie wypłacone środki, ponadto na placówki stosujące takie praktyki nałożono 19 tys. zł kar.

Najwięcej zgłoszeń dotyczyło nieprawidłowości w świadczeniach stomatologicznych - stanowiły one 43 proc. wszystkich spraw. Zgłaszano także nieprawidłowości w rozliczaniu m.in. świadczeń dla dzieci z autyzmem lub innymi zaburzeniami rozwoju, świadczeń logopedycznych, położniczych i ginekologicznych, fizjoterapii ambulatoryjnej oraz rehabilitacji leczniczej.

Najczęściej nieprawidłowości zgłaszano w województwach: mazowieckim (604), zachodniopomorskim (185) i dolnośląskim (166), a najrzadziej w opolskim (9), podlaskim (10) i warmińsko-mazurskim (11).

Historię leczenia w ramach NFZ pacjenci mogą sprawdzić w swoim koncie na serwisie Zintegrowany Informator Pacjenta. Pacjent odnajdzie tam informacje m.in. o świadczeniach z jakich korzystał od 2008 r. i ich koszcie, a także o kwocie, jaką NFZ dopłacił do wykupionych przez niego leków. Pacjenci, którzy nie mają jeszcze konta w ZIP, mogą go założyć przez przez internet lub osobiście oddziale NFZ. Konto zostanie założone od razu, a dane o leczeniu pojawią się w serwisie po minimum 24 godzinach.

Jeżeli w systemie pojawią się informacje, co do których pacjent ma wątpliwości (np. leki, których nie przyjmuje), wówczas powinien poinformować o tym oddział NFZ, który zweryfikuje te dane. W przypadku potwierdzenia nieprawidłowości, NFZ będzie wymagał od placówki, która niesłusznie rozliczyła świadczenie, zwrotu nienależnie przekazanych pieniędzy; Fundusz może także nałożyć karę umowną.

PAP - Olga Zakolska

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.