Można zmienić rodzaj świadczeń, gdy obowiązuje zasada zachowania ich ciągłości? FOT. Fot. WSZ w Kielcach; zdjęcie ilustracyjne

Braki kadrowe zmuszają do likwidowania pewnych rodzajów usług medycznych. W ich miejsce lecznice proponują inne świadczenia - również takie, których wcześniej nie wykonywały. Gdy zabiegają o nowy kontrakt, okazuje się jednak, że nie spełniają kryterium "ciągłości udzielanych świadczeń". Czy NFZ blokuje inicjatywy placówek gorączkowo szukających nowych zakresów działalności?

Tak wielkiej skali "przebranżowień" w ochronie zdrowia dawno nie było. Nie wynikają one jedynie z obiektywnych procesów dostosowawczych związanych z epidemiologią, demografią czy z rachunkiem ekonomicznym - chęcią wykonywania najlepiej opłacanych procedur.

Tym razem przyczyną jest głęboki kryzys kadrowy i kłopoty finansowe. Podmioty lecznicze nie są w stanie zapewnić odpowiedniej obsady lekarskiej i pielęgniarskiej. Nie mogą też przeczekać trudnych czasów. Muszą zaoferować takie usługi, które mogą świadczyć w oparciu o posiadane zasoby i które zgodzi się zakupić płatnik. 

Fundusz ma kilka kryteriów, na podstawie których ocenia oferty i przyznaje punkty umożliwiające uzyskanie kontraktu. Są to: jakość, kompleksowość, dostępność, cena, a także ciągłości udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej. NFZ rozumie przez to „organizację udzielania świadczeń opieki zdrowotnej zapewniającą kontynuację procesu diagnostycznego lub terapeutycznego, w szczególności ograniczającą ryzyko przerwania procesu leczenia świadczeniobiorców”.

Na rynku zmiany, a w świadczeniach constans
Czy kryterium ciągłości udzielania świadczeń staje się obecnie barierą, której nie są w stanie pokonać nawet oferenci od lat działający na rynku medycznym? Czy w dynamicznie zmieniającej się sytuacji sztywne trzymanie się wymogu ciągłości ma uzasadnienie?

Przeanalizujmy to na konkretnym przykładzie. Prowadzone przez łódzki samorząd Miejskie Centrum Medyczne im. dr. Karola Jonschera (MCM) złożyło w Łódzkim Oddziale Wojewódzkim NFZ ofertę na prowadzenie zakładu opiekuńczo-leczniczego na 70 miejsc przy ul. Przyrodniczej.

- Przegraliśmy w konkursie ofert minimalną różnicą punktów. To, co "odebrało" nam punkty, to brak kontynuacji działalności - twierdzi Konrad Łukaszewski, dyrektor MCM w Łodzi. Nie pomogło nawet to, że "mamy znakomity personel, przygotowane, wyremontowane i wyposażone sale, a do tego działające już Centrum Rehabilitacji w tym samym budynku".

- Uważam, że odrzucanie znakomitych jakościowo ofert, a premiowanie podmiotów, które działały do tej pory, nie pozwoli nam wyjść z impasu w postaci dramatycznego braku miejsc w ZOL-ach - komentuje i wskazuje na konieczność tworzenia nowych placówek tego typu. - Są niezbędne, o czym świadczy choćby pozostawianie po zakończonym leczeniu starszych, niezdolnych do samodzielnego funkcjonowania pacjentów, czasem nawet na 90 dni.

- W Łodzi brakuje miejsc długoterminowej opieki i rehabilitacji. Na miejsce w Zakładzie Opiekuńczo - Leczniczym czy Zakładzie Pielęgnacyjno-Opiekuńczym czeka się rok - dodaje.

Konrad Łukaszewski podkreśla też, że tworzenie tego rodzaju placówek rekomenduje zarówno minister zdrowia, jak i prezes NIK.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.