MZ: trwają prace nad określeniem kompetencji zawodowych sekretarki medycznej Pilnie potrzebne jest odciążenie personelu medycznego od wykonywania części czynności administracyjnych. Fot. PTWP

Są prowadzone prace analityczne, dzięki którym zostanie podjęta decyzja o sposobie uzyskiwania kompetencji sekretarki medycznej tj. o typie kształcenia w tym zawodzie - poinformowała Rynek Zdrowia Milena Kruszewska, rzecznik prasowy Ministerstwa Zdrowia.

Minister zdrowia Łukasz Szumowski przekonuje, że wprowadzenie zawodu sekretarki medycznej nie będzie kosztowało, a wręcz odwrotnie, da oszczędności w systemie. Jak tłumaczył minister  w niedawnej rozmowie z TVP Info, lekarz, którego wykształcenie i praca są tak drogie, będzie mógł skupić się na swojej właściwej roli.

Jak przypomina Milena Kruszewska, rzecznik prasowy Ministerstwa Zdrowia, wśród stanowisk pracy określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 20 lipca 2011 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w podmiotach leczniczych niebędących przedsiębiorcami (Dz. U. Nr 151, poz. 896) zostały uwzględnione stanowiska sekretarki medycznej i starszej sekretarki medycznej.

Zgodnie z tym rozporządzeniem na tym stanowisku może być zatrudniona osoba posiadająca wykształcenie średnie, natomiast na stanowisku starszej sekretarki medycznej - osoba posiadająca dodatkowo 5-letnie doświadczenie zawodowe.

Kruszewska przyznaje natomiast, że w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 622, z późn. zm.) nie ma tego zawodu. To oznacza brak podstaw prawnych do regulowanego kształcenia w systemie oświaty przygotowującego do pracy na w zawodzie sekretarki medycznej.

- Niemniej jednak obecnie, w kontekście nowych wyzwań związanych z informatyzacją systemu ochrony zdrowia i prowadzeniem dokumentacji medycznej przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych w postaci elektronicznej oraz odciążeniem profesjonalistów medycznych od obowiązków administracyjnych, w resorcie zdrowia we współpracy z Sektorową Radą ds. Kompetencji - opieka zdrowotna i pomoc społeczna prowadzone są prace analityczne - podkreśla rzeczniczka MZ.

Czytaj też: Lekarze grzęzną w papierach. Sekretarki medyczne masowo ruszą im z odsieczą?

Jak wyjaśniła nam Milena Kruszewska, po zakończeniu tych prac zostanie przygotowany szczegółowy opis kompetencji zawodowych i zostanie podjęta decyzja o sposobie uzyskiwania tych kompetencji tj. o typie kształcenia w tym zawodzie.

- Podejmowane w tym zakresie działania stanowią realizację postulatów partnerów społecznych zgłaszanych m.in. na posiedzeniach Zespołu do spraw systemowych rozwiązań finansowych w ochronie zdrowia, przyszłości kadr medycznych i sposobu ich wynagradzania - podkreśla Kruszewska.

Zgodnie z rekomendacją Zespołu istnieje potrzeba odciążenia personelu medycznego od wykonywania części czynności administracyjnych poprzez wprowadzenie nowej grupy pracowników, która - w ścisłej współpracy z osobą wykonującą zawód medyczny - realizować będzie zadania "asystenta ds. administracyjnych" lub "sekretarki medycznej".

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.