Lubuskie: marszałek wydał "superdotację" dla zadłużonego szpitala - na co?

Urząd marszałkowski zakończył wydawanie dotacji, którą dostał z Ministerstwa Zdrowia na pokrycie zobowiązań przejętych od przekształconego w spółkę szpitala wojewódzkiego w Gorzowie Wielkopolskim.

- Urząd marszałkowski zakończył wydawanie superdotacji. Dzięki negocjacjom z wierzycielami, udało nam się zyskać dodatkowe miliony złotych, a Wielospecjalistyczny Szpital Wojewódzki w Gorzowie Wlkp. sp. z o.o działa w nowej formule prawnej już pięć miesięcy i dobrze sobie radzi - informuje Tatiana Mikułko-Kozłowska z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego.

Przypomina, że w październiku 2013 r. Elżbieta Polak, marszałek województwa, podpisała umowę z resortu zdrowia na superdotację. Chodziło dokładnie o kwotę 101 970 533,12 zł. Pieniądze można było przeznaczyć tylko na spłatę zobowiązań przejętych od szpitala.

Jednak z 327 wierzycieli, których ''przejęło'' Województwo Lubuskie, aż 111 miało nakazy sądowe, a sprawy były w trakcie rozliczeń z komornikami. W dodatku część zobowiązań od kontrahentów kupiły wyspecjalizowane firmy windykacyjne. Samo uzgadnianie wysokości zobowiązania wobec kontrahentów trwało kilka tygodni.

- Bardzo nam zależało na tym, żeby z wierzycielami zawrzeć ugody i uzyskać chociaż częściowe umorzenie zobowiązań. Dzięki temu mogliśmy ubiegać się w resorcie zdrowia o kolejną dotację na kwotę w wysokości wynegocjowanych umorzeń. I to się udało - zaznacza marszałek Elżbieta Polak.

Kwoty umorzenia były bardzo różne - od złotówki do nawet ponad 600 tys. zł. Najczęściej firmy zgadzały się na umorzenie odsetek i kosztów. Ostatecznie ugody podpisało 208 przedsiębiorstw i instytucji. Wśród nich byli m.in. dostawcy leków, pościeli, sprzętu medycznego, energii, czy współpracujące ze szpitalem laboratoria i kliniki.

Jak podaje biuro prasowe UMWL, w ten sposób urzędnikom marszałka udało się „zarobić" dodatkowe 6 mln zł. Departament Ochrony Zdrowia złożył  w MZ dwa kolejne wnioski o dotację na ten cel.  

Jest już odpowiedź wiceministra Sławomira Neumanna, że wypłata środków może nastąpić w I kwartale 2014 r. W połowie stycznia 2014 r. urząd złożył w resorcie zdrowia ostateczne rozliczenie słynnej 102-milionowej dotacji. Całą kwotę udało się wydać zgodnie z jej przeznaczeniem.

Urząd podaje, że udało się również ''zaoszczędzić'' 16 mln zł.

- Na posiedzeniu pod koniec sierpnia 2013 r. Zarząd Województwa Lubuskiego przyjął tzw. montaż finansowy, czyli dokument, który dokładnie wyjaśniał - jaka kwota zadłużenia przejdzie ze szpitala na samorząd, ile długu zostanie po stronie spółki, ile mogą nam umorzyć wierzyciele, a ile w tym czasie rozliczy komornik. Montaż był przygotowany według realnego scenariusza - wyjaśnia Tatiana Mikułko-Kozłowska.

Po przekształceniu okazało się jednak, że: po pierwsze - komornik spłacił większą część zobowiązań niż zakładaliśmy, a po drugie - dłużnicy szpitala zgodzili się na większe umorzenia.

- Tym samym wzrosła wartość dotacji z resortu zdrowia. W efekcie udało nam się „zaoszczędzić" 16 mln zł w stosunku do kwoty, którą zakładaliśmy w montażu z 28 sierpnia 2013 r. - podaje biuro prasowe lubuskiego urzędu marszałkowskiego.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH